Sillassa käytettyyn jänneteräkseen liittyy riskejä, jotka eivät olleet tiedossa vielä silloin kun ne asennettiin.
Sadat ihmiset jäivät Jyväskylän Säynätsalossa osittain jumiin koteihinsa, kun Louhunsalmen sillan 17.11. katkennut jänneteräsvaijeri rajoitti huomattavasti tai kokonaan sillan käyttöä. Tilanne jatkuu toista viikkoa ja sillan saa tällä hetkellä ylittää vain kolme autoa kerrallaan 50 metrin väleillä.
A-insinöörien suunnittelujohtaja Ari Husso arvioi, että sillan korjaus tulee kustantamaan noin puoli miljoonaa euroa. Nykyiset jänneteräkset pitää poistaa ja tilalle tehdä korvaava ratkaisu.
Syykin katkenneelle vaijerille on löytynyt. 1950-luvulla rakennettuun siltaan lisättiin 1980-luvulla jänneteräkset tukemaan rakenteita. Terästä ympäröivään suojakuoreen on todennäköisesti päässyt liitoskohdan kautta kosteutta, mikä on saanut teräksen ruostumaan. Tällöin teräs vapauttaa vetyä, mikä mahdollistaa hitaan haurastumisen ja lopulta murtuman.
Vetymurtuma on riski käytetyssä jänneterästyypissä, mutta se ei ollut vielä selvillä 1980-luvulla, kun lisäköydet asennettiin siltaan, vaan vaurioherkkyys tuli esiin vasta 2000-luvulla.
Sama ongelma johti 2012 Kangasvuoren vesitornin romahtamiseen Jyväskylässä.
Miksei tarkastus havainnut?
Louhunsalmen siltaan tehtiin toukokuussa myös vuositarkastus, Husso kertoo. Sillassa havaittiin tällöin ylläpidollisia asioita, mutta ei mitään rakenteellisia vaurioita. Husson mukaan nyt syntynyttä vaurioita ei olisi normaalissa tarkastuksessa pystynyt havaitsemaan mitenkään.
– Erikoistarkastuksessakin sen havaitseminen olisi ollut aika hankalaa.
Siltoihin tehdään vuositarkastusten lisäksi viiden vuoden välein perusteellisempia tarkastuksia. Nekin ovat kuitenkin silmämääräisiä.
Nyt syntyneen vaurion olisi Husson arvion mukaan voinut havaita ehkä ultraamalla. Vaijeri suojauksineen on niin kapea, että todennäköisesti asiaa ei olisi voinut havaita.
Ainoa tapa olisi ollut piikata sillan rakenteita auki, jotta korroosion olisi voinut havaita, mutta sekin olisi ollut Husson mukaan hakuammuntaa. Piikkaamisen olisi pitänyt osua juuri vaurioherkkään kohtaan.
Facebookin puskaradiossa on pohdittu, katkaisiko vaijerin sillan ylitse rakennustöiden vuoksi ajanut iso määrä kuorma-autoja.
Husson mukaan kuormituksella ja tuulella on ollut vaikutuksensa, mutta pääsyy oli kuitenkin rakenteellinen.