Helsingin käräjäoikeudella on pitkä ja mutkikas tehtävä edessään, kun se ratkoo Eagle S -alukseen kohdistuvia vaatimuksia.
Keskusrikospoliisi on takavarikoinut aluksen, jotta se voi tutkia aluksen epäiltyä osuutta sähkö- ja tietoliikennekaapelien rikkoutumiseen.
Fingrid, Elisa, valtionyhtiö Cinia ja virolainen Elering taas vaativat Eagle S -aluksen takavarikointia varmistaakseen, että ne saisivat vahingonkorvauksia omaisuutensa tuhoamisesta.
Yle kysyi Åbo Akedemin merioikeuden professori Henrik Ringbomilta ja Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkoselta, millaisiksi laivan ja lastin kohtalo voivat muodostua.
1. Voivatko Fingrid, Elisa ja Cinia saada Eagle S -aluksen takavarikkoon oikeusteitse vakuudeksi kaapelivahingoista?
– Se on sekä kansainvälisessä että Suomen merilaissa ennakoitu toimenpide, että vahingonkärsijä voi pyytää alusta takavarikkoon. Merioikeuden takavarikko pohjautuu kansainvälisiin sopimuksiin ja on vanha merioikeudellinen tapa varmistaa, että laiva voidaan pitää hallussa ja vakuutena, kunnes esimerkiksi omistajan tai varustamon vakuutusyhtiöstä saadaan vakuus sille, että vahingot korvataan, Ringbom sanoo.
Vielä tiedetä, onko Eagle S -alus vakuutettu. Venäjän varjolaivastossa on tiettävästi myös vakuutuksettomia aluksia.
2. Mitä tapahtuu, jos laivalla ei ole kunnollista vakuutusta?
– Jos vakuutta ei saada, alus voidaan myydä rahojen saamiseksi. Silloin oikeusprosessissa pitää käydä monta askelta lisää. Se kestäisi kuukausia, ellei vuosia, Ringbom toteaa.
Aluksen lastina on 35 000 tonnia lyijytöntä bensiiniä. Caravella-varustamoa edustava asianajaja Herman Ljungberg kertoi perjantaina Helsingin käräjäoikeudessa, että lastilla on useita omistajia.
3. Voidaanko myös lasti takavarikoida vakuutena?
– Lastia koskevat kansallisen oikeuden eli Suomen oikeuden säännökset. Lastin omistaja on kuitenkin tässä vähemmän tärkeässä roolissa kuin laivan omistaja, joka vastaa siitä, mitä laiva tekee.
– Lastin omistaja ei välttämättä ole epäillyssä vahingonteossa mukana, Ringbom pohtii.
4. Mitä lastille tapahtuu, jos pelkästään laiva takavarikoidaan?
– Mikäli laiva takavarikoidaan ilman lastia, se pitää purkaa jonnekin, mutta lastin tilanne tässä tapauksessa on normaalia hankalampi, koska siihen liittyy myös Tullin epäilys sanktioiden rikkomisesta, Ringbom sanoo.
Tulli on pidättänyt lastin ja tekee esiselvitystä siitä, onko tankkerin bensalastin kuljetus Venäjä-pakotteiden vastainen. Jos näin on, myös lastin takavarikointi olisi tarvittaessa mahdollista.
– Ensin pitäisi aloittaa esitutkinta. Jos rikostutkinnassa ilmenisi takavarikon edellytykset, kuten esimerkiksi laitonta tavaraa, niin totta kai se voidaan takavarikoida, sanoo Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkonen.
5. Voiko lastin omistaja olla vastuussa kaapeleiden rikkoutumisesta?
– Lähtökohtaisesti en näkisi suoraa yhteyttä niiden välillä, Ringbom sanoo.
Vahingonkorvaukset tulisivat siis ensisijaisesti maksettavaksi laivayhtiölle.
Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua se, että Eagle S:n omistusta on peitelty pöytälaatikkoyhtiöiden ja useiden nimenvaihdosten kautta. Rekisterissä aluksen omistajaksi on merkitty Caravella-varustamo, joka on kirjoilla Arabiemiraateissa. Pimennossa kuitenkin on, kuka todellisuudessa operoi laivaa ja pyörittää liiketoimintaa.
6. Miten se vaikuttaa, että laivan omistaja on ilmeisesti kansainvälinen pöytälaatikkofirma?
– Se vaikuttaa tietysti monella tavalla, koska pöytälaatikon kanssa on vaikea kommunikoida, mutta se ei ole ennennäkemätön tilanne merenkulussa, koska useat varustamot ovat tällaisia, Ringbom sanoo.
Jos aluksen tosiasiallista omistajaa ei yhytetä, sen jäljittäminen veroparatiiseissa olevien pöytälaatikkoyhtiöiden takaa voi lopulta osoittautua mahdottomaksi.
Ringbomin mukaan öljytankkereilla on pakollinen vakuutus ympäristörikkomusten varalta.
– Tässä tapauksessa se vaikeuttaa asioita, että jopa vakuutuksenantaja voi olla hämärä. Nimenomaan tällaisista syistä takavarikointi on katsottu tarpeelliseksi merenkulussa, että saadaan vipuvoimaa vaatimusten taakse, vaikka omistajasta ei ole tietoa – pidetään laiva, kunnes te maksatte.
7. Mikä on aluksen kunto?
Jos vahingonkorvauksia maksettaisiin myymällä takavarikoitu alus, ratkaisevaa olisi aluksen kunto.
Eagle S -aluksesta paljastui jo aiemmin pahoja turvallisuuspuutteita. Se voi tietää esimerkiksi kalliita korjauksia.
Pahimmassa tapauksessa tankkeri jouduttaisiin myymään romumetalliksi. Ainakaan tällöin se ei riittäisi korvaamaan epäillyn sabotaasin aiheuttamia vahinkoja.
Traficom tarkastaa parhaillaan tankkerin kuntoa ja tiedottaa asiasta keskiviikkona.