tiistai, 21 toukokuun

Tunnelin suulla menevät jalankulkijat ja pyöräilijä tunnistavat merkin sisällön, vaikka eivät ole sitä aiemmin nähneet.

Saara Hirvonen,

Suvi Vesalainen

Helsingissä uuden kevyen liikenteen alikulkutunnelin, Kaisantunnelin, lähellä on harvemmin nähty liikennemerkki.

Se velvoittaa autoilijoita väistämään pyöräilijöitä eli pyöräilijöillä on etuajo-oikeus ajoradan ylittämiseen.

Merkki on molemmin puolin tietä ja tunneliin johtava reitti on korotettu.

– Autoilija ei voi olla huomaamatta, että polkupyöräilijöillä on tässä ylitysoikeus, sanoo ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista.

Pastersteinin mukaan myös risteävälle kevyen liikenteen väylälle on laitettu kolmio.

– Baanaa pitkin kulkevilla on etuajo-oikeus kaikkiin muihin liikennemuotoihin nähden. Liikenteessä on kuitenkin aina voimassa varovaisuusperiaate eli muut liikenteenkäyttäjät tulee huomioida. Kenenkään päälle ei saa tahallisesti ajaa, oli liikennemerkki mikä tahansa.

Kyseisessä paikassa liikkuu jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja autoilijoita, kukin erilaisella nopeudella, mikä lisää vaaratekijöitä.

– Kun liikkujat eriytetään omille väylilleen, se näkyy lopputuloksena: vähemmän onnettomuuksia, vähemmän liikennekuolemia ja loukkaantuneita. Toivottavasti eriyttäminen auttaa tässäkin kohtaa.

Pastersteinin mukaan päärautatieaseman edessä Kaivokadulla liikkuu noin 20 000 autoa vuorokaudessa.

Petri Karhula tuli tiistaina tutustumaan uuteen alikulkutunneliin ihan tarkoituksella.

– Tuntui ihan hienolle. Fillariparkki näytti olevan vielä vaiheessa. Tämä oikaisee kivasti, kun ei tarvitse kiertää steissiä toiselta puolelta.

Emma Uusi-Kokko ja Okko Saastamoinen kävelivät tunnelin edestakaisin.

– Aika hyvä fiilis, vähän hämmentää kaiuttimista tuleva lintujen laulu. Ehkä sillä on jokin funktio, Saastamoinen sanoo.

Uusi-Kokon mielestä äänimaisema on hauska ja luo tunteen siitä, että tunnelssa kulku ei ole ihan arkipäiväinen juttu.

Saastamoinen kertoo, ettei ole laiskuuttaan vielä testannut tunnelia pyörän kanssa. Uusi-Kokon pyörä puolestaan vaatii kunnostamista, joten hän pääsee ajamaan ehkä vasta kesällä.

Kumpikaan ei ole nähnyt uutta liikennemerkkiä aiemmin.

Myllypurolainen Timo Laitinen on ehtinyt testaamaan alikulkutunnelin ja on tyytyväinen.

– Tämä on hieno ratkaisu, todella upea. Sillä ei ole merkitystä, että matka lyhenee 600 metriä vaan sillä, että rautatieaseman edusta on aina niin tukossa pyöräilijöistä, kävelijöistä, autoista. Siinä pitää melkein taluttaa pyörää.

Laitinen antaa tunnelille täyden kympin.

– Todella hyvä parannus.

Jaa.
Exit mobile version