Eagle S -aluksen omistava Caravella -varustamo haki Helsingin käräjäoikeudessa takavarikon kumoamista.
Marjatta Rautio,
Elli Piirainen
Helsingin käräjoikeus on ratkaissut vaatimuksen Eagle S-öljytankkerin takavarikosta.
Käräjäoikeus pitää kaapelivaurioista epäillyn Eagle S- öljytankkerin takavarikossa.
Poliisi takavarikoi Cookinsaarten lipun alla olevan tankkerin 28. joulukuuta, koska se epäilee aluksen vaurioittaneen Suomen ja Viron välistä Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelia ja neljää tietoliikennekaapelia joulupäivänä.
Öljytankkeri pakotettiin Suomen aluevesille joulupäivänä. Se seisoo nyt Porvoon edustan merialueella.
Takavarikkohakemuksen kumoamista vaati käräjäoikeudessa laivan omistavaa Caravella- varustamoa edustava asianajaja Herman Ljungberg.
Ljungberg kertoi, että hänen tehtävänsä asianajajana on saada alus ja miehistö vapaaksi.
Yksi miehistön jäsenistä on Ljungbergin mukaan poistunut aluksesta sen takavarikon aikana, koska hän kävi hammaslääkärissä.
Poliisi vaati käsittelyn salaamista
Keskusrikospoliisia edusti rikoskomisario Sami Liimatainen, joka osallistui pakkokeinoistuntoon etäyhteydellä.
Istunto järjestettiin salaisena ja myös asiakirjat salattiin poliisin vaatimuksesta. Liimatainen perusteli salaamista tutkinnallisilla syillä, sillä esitutkinta on vielä alkuvaiheessa.
Ljungberg katsoi, että istunto olisi voitu järjestää yleisön läsnä ollessa, avoimen yhteiskunnan hengessä.
– Tässä ei ole mitään hyshys-valtionsalaisuuksia. Normaali merioikeudellinen tapahtuma, joka on päässyt laukalle, Ljungberg sanoo ja lisää, että hänen mukaansa kaapelivahinkoja tapahtuu silloin tällöin.
– Aluksen kaappaus ei ole normaali tapahtuma, mutta mitä väitetään tapahtuneen, on normaalia, Ljunberg jatkaa.
Ljungbergin omien sanojen mukaan kyse on kaappauksesta, koska hän ei ole saanut päätöstä miksi alukseen on tultu ja miksi se on otettu Suomen aluevesille.
Keskusrikospoliisi on aiemmin kertonut, että alus on takavarikoitu, koska se on todisteena rikosasiassa. Aluksella suoritetaan teknistä tutkintaa ja miehistön kuulusteluja.
KRP:n arvion mukaan tutkinnan aktiivinen alkuvaihe kestänee joitain viikkoja. Tällä hetkellä aluksella tehdään teknistä tutkintaa sekä miehistön kuulusteluja.
Tutkinnan arvioidaan kokonaisuudessaan vievän vähintään kuukausia.
Öljytankkerin takavarikkoa vaativat myös ainakin Fingrid ja Elisa turvatakseen saatavansa kaapeleihin kohdistuneista vahingoista.
Näillä takavarikkohakemuksilla pyritään varmistamaan vahinkoon liittyvien kustannusten korvaaminen.