maanantai, 6 tammikuun

Pieksämäellä toimiva käsityöläisten kivijalkakauppa on ottanut käyttöön viiden euron hypistelymaksun. Maksu hyvitetään asiakkaalle ostoksen yhteydessä.

Pieksämäellä toimiva Taitajapuoti Terttu teki vuodenvaihteessa reippaan ratkaisun asettamalla myymälään saapuville asiakkaille viiden euron hypistelymaksun.

Maksusta kerrotaan selvästi, ja se peritään sisäänkäynnin yhteydessä. Asiakas saa maksun takaisin ostoksen yhteydessä. Maksua peritään kuun lopulle, jolloin kivijalkamyymälä sulkee ovensa.

Tapauksen uutisoinnin jälkeen sosiaalisen median palstoilla rävähti käyntiin reipas keskustelu.

– Osasimme varautua paskamyrskyyn, mutta silti se yllätti, Satu Antikainen, yksi puodin yrittäjistä sanoo.

– Tämä aiheutti aivan mielettömät keskustelut, että miten me voidaan ottaa pääsymaksu tai onko tämä joku aprillipila, että uskaltaako sinne puotiin edes tulla.

Antikainen on yhdessä Anne Pesosen ja Elsa Pohjalaisen kanssa pyörittänyt käsityöläisten valmistamien tuotteiden myyntiin erikoistunutta kauppaa kolmatta vuotta.

Kolmikko vakuuttaa, etteivät he missään vaiheessa kuvitelleet, että kyseessä olisi markkinointikikka tai edes tapa saada lisää tuloja.

– Tämä on hätähuuto kivijalkaliikkeiden ja niiden asiantuntijuuden puolesta, Anne Pesonen.

He haluavatkin herättää hypistelymaksulla keskustelua kivijalkaliikkeiden tulevaisuudesta. Kahvikupin ääressä lähes jokainen puhuu sellaisten puolesta. Käytännössä isot marketit ja verkkokauppa vievät herkästi voiton.

– Kaikki rakastavat kivijalkoja ja hypistelyä, niin mekin. Halusimme tehdä tämän tempauksen nyt, kun meillä on siihen nyt varaa. Tammikuu on muutenkin kuollut kuukausi.

Jatkossa kolmikon muodostama osuuskunta jatkaa omien ja muiden käsityöläisten tuotteiden myymistä verkkokaupan puolella.

Mikä on hypistelyn arvo?

Kolmikko kertoo kuulevansa jatkuvasti tarinoita siitä, miten asiakas sovittaa kengät kenkäkaupassa, löytää sopivan mallin ja koon, menee kotiinsa ja tilaa samanlaiset pari kymppiä halvemmalla verkkokaupasta.

– Mikä on hypistelyn arvo? Toinen käy ompelukoneliikkeessä testaamaan asiantuntijoiden opastuksella erilaiset mallit ja tilaa lopulta parhaan verkkokaupasta.

Reilut kaksi vuotta toimineessa käsityöläisten puodissa hypistelyä on aiemmin suorastaan suosittu ja tyrkytetty asiakkaille. Takahuoneessa on tarjolla viihtyisä sohvaryhmä, johon asiakas on voinut asettautua neulomaan omia käsitöitään.

– Kahvit tai teenkin on saanut keittää vapaaehtoista maksua vastaan. Meillä on ollut aivan ihania asiakkaita.

Asiantuntija: Ei tavatonta

Kaupan alan asiantuntija, Tampereen yliopiston työelämäprofessori Lasse Mitronen pitää pieksämäkeläisen kaupan hypistelymaksua mielenkiintoisena.

– Ei eräänlaisen palvelumaksun periminen tavatonta ole, vaikka meillä Suomessa ei ole totuttu palvelusta maksamaan kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa, Mitronen sanoo.

Mitrosen mukaan palvelumaksuja peritään jo muun muassa keittiö- ja talosuunnittelussa, palvelunumeroissa ja sijoituspalveluissa.

– Kauppa voi tehdä palvelusta myös kilpailutekijän. Jotkut tilaavat sovituksen jälkeen tuotteen verkkokaupasta asiakkaan puolesta ja pitävät sillä tavalla ikäänkuin varastoa.

Hypistelymaksun periminen on siis luvallista ja laillista. Sitä on kysytty myös pieksämäkeläisiltä puodin pitäjiltä.

– Heitimme vitsinä, että otetaan vitosen sisäänpääsymaksu lisäksi satasen ulospääsymaksu. Se olisi varmaan laitonta, Satu Antikainen naurahtaa.

Jaa.
Exit mobile version