Eagle S -tankkeri ajoi usean tietoliikennekaapelin yli ja samoihin aikoihin niiden huomattiin vaurioituneen. Tankkerin epäillään kuuluvan Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon.
Riku Roslund
Ilkka Kemppinen
Toni Joukanen
Päivi Koskinen
Eagle S -tankkeri ajoi useiden merenalaisten tietoliikennekaapeleiden yli samoihin aikoihin, kun kaapeleita operoivat yhtiöt havaitsivat niiden vaurioituneen.
Tankkeri seilasi datakaapeleiden yli keskiviikkoiltana kuuden ja seitsemän välillä, selviää laivaliikennettä seuraavasta Marinetraffic-palvelusta.
Kaksi vaurioituneista kaapeleista kuuluu teleoperaattori Elisalle. Myös Elisa kertoo Ylelle, että yhtiö havaitsi vauriot juuri samaan aikaan.
Elisan turvallisuusjohtajan Jaakko Walleniuksen mukaan yhtiö huomasi rikkoutumiset, koska sen järjestelmä hälytti asiasta heti.
Submarine Cable Map -sivuston mukaan Elisalla kulkee Espoosta ja Helsingistä Tallinnaan kolme datakaapelia. Wallenius ei kerro Ylelle hajonneiden kaapeleiden nimiä.
Viranomaiset kertoivat joulunpyhien aikana myös kahden muun datakaapelin häiriöistä Elisan kaapeleiden lisäksi.
Muut vaurioituneista kaapeleista ovat suomalaisen Cinian Helsingistä Saksaan kulkeva C-Lion 1 -kaapeli ja Helsingistä Tallinnaan kulkeva kiinalaisomisteisen CITIC Telecomin kaapeli.
Vauriot tapahtuivat vain muutama tunti sen jälkeen, kun Suomen ja Viron välinen sähkökaapeli Estlink 2 kärsi vaurioita.
Suomen poliisi epäilee Eagle S -alusta kaapelivaurioista. Poliisi tutkii tapahtumia törkeänä tuhotyönä.
Tutkija: Suomi ehkä esti vielä useammat tuhotyöt
Merioikeuden tutkimuskeskuksessa Norjassa toimiva asiantuntija pitää mahdollisena, että tankkeri olisi voinut jatkaa epäiltyjä kaapeleiden katkomisia, ellei Suomi olisi pysäyttänyt sitä.
– Jos laivan olisi annettu jatkaa matkaansa vielä edemmäs, vaarassa olisi ollut myös Suomen ja Viron välinen Estlink 1 -kaapeli, joka on lähellä nyt katkennutta C-Lion 1 -kaapelia. Ja siitä eteenpäin seuraavana olisi ollut Balticconnector-kaasuputki sekä monia muita merenalaisia kaapeleita, arvioi tutkija Alexander Lott Ylelle.
Lott on erikoistunut kansainväliseen merioikeuteen.
Hän pitää Suomen toimintaa laivan pysäyttämisessä ennakkotapauksena merioikeuden näkökulmasta.