keskiviikko, 23 lokakuun

Vaikka nuorten liikenneturvallisuus on parantunut, nuorilla kuljettajilla on edelleen suurin riski joutua onnettomuuksiin. Siksi nuorten vakuutusmaksut ovat korkeammat.

17–24-vuotiaiden nuorten liikennekuolemien määrä on vähentynyt kolmanneksella viimeisen kymmenen vuoden aikana ja loukkaantumistenkin määrä on puolittunut.

Liikenteessä nuorille kuljettajille sattuneiden omaisuusvahinkojen määrä on laskenut selvästi samassa ajassa.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen tilastoihin poliisin tietoon tulleista tieliikenneonnettomuuksista sekä Onnettomuustietoinstituutin tietoihin.

Nuorten ottamien ajoneuvovakuutusten hinnoissa tämä ei kuitenkaan vielä näy, sillä parikymppiset kuskit maksavat vakuutuksista moninkertaisesti esimerkiksi 30-vuotiaisiin kuljettajiin verrattuna.

Pyysimme kolmelta suurimmalta suomalaiselta vakuutusyhtiöltä esimerkkilaskelmia 20-, 30- ja 40-vuotiaalle vakuutuksenottajalle henkilöauton ja moottoripyörän vakuutuksista. Pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi ajoneuvoille pyydettiin laajin kaskovakuutus ilman maksullisia lisäpalveluja.

Vakuutusten kohteena olivat tuliterät Toyota Corolla sekä BMW R12 -moottoripyörä, molemmat tämän vuoden malleja ja ajamattomia. Käyttökunnaksi valikoitui Hämeenlinna, koska myös kunnalla on merkitystä vakuutusmaksujen kannalta.

Harva nuori ostaa kaupasta ihan uuden auton, mutta uudet ajoneuvot valittiin vertailuun siksi, ettei käytetyn auton kunto vaikuttaisi vakuutuksen hintaan.

Erot hinnoissa ovat suuret: 20-vuotias maksaa ajoneuvovakuutuksestaan enimmillään jopa useita satoja euroja enemmän kolmekymppiseen kuskiin verrattuna. Vakuutuksen hintaa saa alaspäin bonuksilla, joita karttuu jo nuorelle kuskille, jos onnettomuuksia ei satu. Täysiin bonuksiin pääsee jutun vakuutusyhtiöissä liikennevakuutuksen osalta 5–8 vuodessa.

Nuoret riskialtteimpia kuskeja

Vakuutusyhtiöiden hinnoittelu perustuu onnettomuus- ja vahinkomaksutilastojen pohjalta tehtyyn riskiarvioon.

Vakuutuksenottajan ikä on yksi merkittävimpiä hinnoittelutekijöitä itse ajoneuvon ominaisuuksien ja käyttöpaikan lisäksi. Vaikka nuorten liikenneturvallisuus on parantunut viime vuosina, tilastojen mukaan eniten liikenneonnettomuuksia sattuu edelleen juuri kortin saaneille. Siksi heidän ajoneuvovakuutuksensa ovat kaikista kalleimpia.

– Nuoremmilla ikäluokilla riski joutua onnettomuuteen on todella iso, moninkertainen verrattuna keski-ikäiseen, sanoo vakuutusyhtiö IF:n ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.

Toinen riskialtis ryhmä liikenteessä ovat ikääntyneet, ja myös heidän vakuutusmaksunsa ovat muita korkeammat. Alhaisimmillaan riskit ovat keski-ikäisten joukossa, ja ne alkavat jälleen kasvaa, kun kuljettaja lähenee 80:aa ikävuotta

Liikenneturvan suunnittelijan Petri Jääskeläisen mukaan nuorten riskialttiutta liikenteessä selittää muun muassa se, että kestää pari kolme vuotta, ennen kuin ajotoiminnot automatisoituvat.

– Nuori on motorisesti ja havaintokyvyltään hyvin kehittynyt, mutta ongelmanratkaisun sekä tunteiden ja käyttäytymisen säätely on vielä kesken, Jääskeläinen sanoo.

Muutos tapahtuu jo 24:ään ikävuoteen mennessä, jolloin parikymppisten kuljettajien riskialttius verrattuna esimerkiksi 30- ja 40-vuotiaisiin kuljettajiin on jo tasoittunut huomattavasti.

Nuoret myös ajavat useammin päihteiden vaikutuksen alaisena kuin muut ikäluokat, eivät käytä turvavyötä yhtä usein kuin vanhemmat kuskit ja ottavat helpommin riskejä liikenteessä.

Hinnat muuttuvat hitaasti

Nuorten liikenneturvallisuus on kuitenkin parantunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Näkyykö se vakuutusmaksuissa?

Lähi-Tapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri kertoo, että eri hinnoittelutekijöiden, kuten vakuutuksenottajan iän vaikutusta sattuneisiin vahinkoihin ja maksettuihin korvauksiin seurataan jatkuvasti.

– Kaikkien ikäryhmien, myös 20-vuotiaiden osalta sattuneita vahinkoja tarkastellaan vuosittain. Alaviiri sanoo.

Alaviiri huomauttaa, että muutokset tapahtuvat yleensä pidemmällä aikavälillä ja siksi ne näkyvät myös vakuutusmaksuissa vasta useamman vuoden päästä.

Liikenneturvan Jääskeläinen uskoo, että nuorten liikenneturvallisuus paranee jatkossakin.

Ainakin siihen on hyvät mahdollisuudet jo esimerkiksi liikennekulttuurin rauhoittumisen ja autokannan uusiutumisen myötä.

– Nuoruushan on sellainen biologinen prosessi, jota ei voi ohittaa tai nopeuttaa, mutta voidaan ohjata oikeaan suuntaan, Jääskeläinen sanoo.

Onko sinulla meille juttuvinkki? Voit lähestyä toimitusta luottamuksella

Halutessasi voit olla yhteydessä myös sähköpostilla osoitteeseen tuomo.bjorksten@yle.fi. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.

Jaa.
Exit mobile version