Juna-, bussi-, lento- ja taksimatkojen arvonlisävero nousee ensi vuoden alusta, jos eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen. Se heijastuu lipunhintoihin.
Pekka Pantsu,
Joel Kanerva
Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Hallituksen budjettiriihessä päättämä arvonlisäverokantojen korotus 10 prosentista 14 prosenttiin heijastuu ensi vuoden alusta lähtien myös matkusteluun niin bussilla, junalla, taksilla kuin lentokoneellakin.
Mutta nousevatko matkalippujen hinnat vain arvonlisäveron korotuksen verran – vai vielä enemmän tai vähemmän? Se on vielä täysi arvoitus.
Julkisen liikenteen yhtiöt päättävät ensi vuoden hinnoistaan myöhemmin syksyllä. Eihän hallituksen korotusehdotuksillakaan ole vielä lopullista eduskunnan hyväksyntää.
Todennäköistä se kuitenkin on. Ja jos haluaa välttää 14 prosenttiin nousevan arvonlisäveron ja selvitä 10 prosentin alvilla, kannattaa lippu ostaa ja maksaa ennen 1.1.2025, vaikka itse matka toteutuisikin ensi vuoden puolella. Silloin matka toteutuu alemmalla verokannalla.
Katso lipunhintalaskuri
Oheinen lipunhintalaskuri näyttää suuntaa tuleville hinnoille niin bussi-, juna-, lento- kuin taksimatkustamisessakin esimerkkimatkojen kautta. Siinä on huomioitu hallituksen esitys arvonlisäveron nostosta 14 prosenttiin, mutta ei muita mahdollisia kulumuutoksia. Toteutuvat hinnat voivat siis olla muuta.
Lisäksi monilla liikennöijillä on käytössään ns. dynaaminen hinnoittelu, jolloin samalla reittivälillä voi olla monta hintaa riippuen esimerkiksi matkustusajasta.
Toteutus vaati toimiakseen JavaScriptin.
Pummikyyti maksaa enemmän
Isot liikennöijät, Tampereen Nysse ja Onnibus kertovat Ylelle, että hintoja joudutaan nostamaan, mutta suuruus selviää myöhemmin.
HSL pyörittää pääkaupunkiseudun liikennettä. HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula sanoo, että lipunhinnoissa on korotuspainetta, mutta paine tulee valtaosin muualta kuin arvonlisäveron korotuksesta, lähinnä uusien linjojen rakentamiskustannuksista eli infrakuluista.
– Alv-korotuksen osuus on pieni hintapaineissa. Esimerkiksi pummilla eli liputta matkustamisen kustannus on HSL:lle moninkertainen alv-korotukseen verrattuna, Pajula vertaa.
Pajulan mukaan lippujen hinnoissa olisi korotuspainetta yli 10 prosenttia, mutta lopullinen päätös voi olla sitten muuta. HSL:n hallitus päättää ensi vuoden lipunhinnoista lokakuun lopulla. Pajula toimii luottamustoimensa ohella ulkoministeri Elina Valtosen (kok.) erityisavustajana.
Korotuksia yli alvin
Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson sanoo, että taksiyrittäjillä on nostopaineita kyytihintoihin. Kyydit voivat kallistua yli henkilökuljetusten alv-korotuksenkin, koska muutkin kulut ja hinnat ovat nousseet. Esimerkiksi polttoaineiden arvonlisävero nousi syyskuun alusta 25,5 prosenttiin aiemmasta 24 prosentista.
– Alv-korotukset nostavat tietysti meidän kustannuspuolta vielä enemmän, mutta henkilökuljetuksen alvin nosto kympistä 14:ään, niin hyvin todennäköisesti osalle meidän alan edustajia se näkyy sitten hinnoissakin ensi vuoden alusta lähtien.
VR odottaa tarkempia ohjeistuksia ennen hintapäätöksiä. Finnairillekin on vielä liian aikaista kommentoida mahdollisia hintavaikutuksia. Lentomatkustukseen korotus vaikuttaa vain kotimaan reiteillä. Ulkomaan lentoja se ei koske.