torstai, 19 joulukuun

Lukuisia lehtiä julkaiseva Hilla Group kertoo muuttavansa kaksi kaupunkilehteään journalistisista tuotteista mainosjulkaisuiksi. Muutos on harvinainen ja saa kritiikkiä osakseen.

Muun muassa maakuntalehti Keskipohjanmaata sekä lukuisia kaupunki- ja paikallislehtiä julkaiseva Hilla Group on kertonut muuttavansa kaksi ilmaisjakelulehteään mainosjulkaisuiksi. Samalla se harventaa niiden ilmestymiskertoja.

Pietarsaaren Sanomia ja Kalajaskaa alkaa tehdä yhtiön myyntiorganisaatio. Lehdissä ei jatkossa ole journalistisia juttuja, vaan markkinointiviestintää.

Yhtiön mukaan lehdet keskittyvät tukemaan ilmestymispaikkakuntiensa yrityselämää, kaupankäyntiä sekä alueen vetovoimaisuutta.

Päätös on Uutismedian liiton järjestöpäällikön Ilona Hannikaisen mukaan poikkeuksellinen.

– En muista 15-vuotisen urani aikana vastaavaa. Ilmeisesti on katsottu, että Journalistin ohjeisiin sitoutuneella medialla ei ole ollut siellä riittävästi kaupallista rakoa.

Hannikainen pohtii myös, että alueella on ehkä myös tilausta tuotteelle, joka toisi esiin oman alueen hyviä piirteitä ja toiminnallisuutta eri tavalla kuin kaupunkilehti.

Journalistiliitto huolissaan lukijoista

Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho on huolissaan lukijoista. Kun journalistinen lehti lakkautetaan ja muutetaan mainosjulkaisuksi, riskinä voi olla harhautuminen.

– Lukija voi kuvitella edelleen lukevansa häntä palvelevia uutisia, vaikka kyse on pelkästään yrityksiä palvelevasta viestinnästä.

”Medialukutaito on hyvä”

Median muutoksesta väitellyt viestintäyrittäjä ja yhteiskuntatieteiden tohtori Pasi Kivioja ei ole yhtä huolissaan.

– Suomalaisten medialukutaito on sitä luokkaa, että ihmiset pystyvät erottamaan mainokset ja journalistiset jutut toisistaan. Jos julkaisu sisältää pelkästään mainoksia, väärinkäsitysten vaaraa ei varmaankaan ole, vaikka kyse olisikin advertoriaalista eli juttumuotoon tehdystä mainoksesta, arvioi Kivioja.

Hän täsmentää, että jutun ja mainosjutun välinen ero on kriittisyydessä. Markkinointiviestinnässä ei ole kritiikkiä tai puolueetonta arviointia tuotteesta tai palvelusta. Kyse on mainostajan piikkiin tehdystä markkinointitekstistä, jota ei ole tehty journalistisilla kriteereillä.

Journalistiliiton Hanne Aho näkee, että kehitys voi johtaa myös demokratiavajeeseen, jos paikkakunnalta ei enää löydy yhtään oman alueen lehteä.

Esimerkiksi Pietarsaaressa ei jatkossa ilmesty paikkakunnan asioihin tai julkiseen päätöksentekoon pureutuvaa suomenkielistä sanoma- tai muuta lehteä. Toki maakuntalehdissä käsitellään myös Pietarsaaren asioita.

– Pelko on olemassa, että syntyy harmaita alueita tai uutiserämaita, kun lehtiä lakkautetaan. Kunnissa tehdään päätöksiä meidän verorahoistamme. Meidän täytyy tietää, mitä verorahoillemme tapahtuu ja millaisia päätöksiä kunnissa tehdään.

Media-alan iso murros

Hilla Group etsii säästöjä myös pitämällä ensi vuoden heinäkuussa taukoa julkaisemansa kaupunkilehti Kokkola-lehden julkaisemisesta. Tuolloin lehti ei ilmesty myöskään digitaalisena versiona.

Hilla Group ei ole yksin säästökeinoja etsiessään.

Viime vuosina kaupallinen media on käynyt läpi isoa murrosta. Lehtiä on lakkautettu ja lähes puolet journalisteista on irtisanottu.

Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho harmittelee, että Suomessa kaupallisen median toimintaedellytykset ovat paljon vaikeammat kuin muissa Pohjoismaissa, joissa lehtiä tilataan kotiin. Arvonlisävero ja postimaksut ovat täällä korkeita, eikä kaupallista mediaa juuri tueta.

Pasi Kivioja lisää listaan vielä digitaaliset mainostulot, joista suurin osa valuu isoille ylikansallisille Metalle ja Googlelle.

– Sanomalehtien liikevaihto oli ennen miljardeja euroja, mutta se on pienentynyt sadoilla miljoonilla, sanoo Kivioja.

Samaan aikaan painopaperi, muut painokustannukset ja tilattavien lehtien jakelukustannukset ovat nousseet.

– Varsinkin Postin hinnoittelu on karannut käsistä. Se asettaa vaikeaan paikkaan pitkien jakelumatkojen alueilla ilmestyvät lehdet, kun tilaajien määrä kutistuu, eikä digituotoilla pystytä kattamaan kuluja. Se on vaikea yhtälö, Kivioja summaa.

Artikkelia korjattu 18.12. klo 19.57: Uutisessa kerrottiin virheellisesti, että Kokkola-lehti ilmestyisi heinäkuussa 2025 digitaalisena versiona, vaikka paperilehteä ei julkaista. Lehti ei kuitenkaan ilmesty tuolloin myöskään digitaalisena versiona.

Jaa.
Exit mobile version