keskiviikko, 9 lokakuun

Litiumin hinta on romahtanut kahdessa vuodessa. Keliberin suunnitelmiin se ei vaikuta, vaan yhtiön 750 miljoonan euron investointi etenee suunnitellusti Keski-Pohjanmaalla.

Kaivosyhtiö Keliberillä on täydessä vauhdissa kaksi isoa rakennusprojektia Keski-Pohjanmaalla. Kokkolan kemiantehtaalla tehdään jo laiteasennuksia, Kaustisella juhlittiin tiistaina rikastamon harjakaisia.

Hankkeen kokonaiskustannus toiminnan aloituskuluineen on 750 miljoonaa euroa. Kaustisen rikastamon osuus tästä on kolmasosa, kun kaksi kolmasosaa menee Kokkolan litiumjalostamon rakentamiseen.

Tällä hetkellä aika ei ole paras mahdollinen; litiumin maailmanmarkkinahinta on vain kahdeksasosa siitä, mitä se oli huipussaan kaksi vuotta sitten.

Eurooppalaiset autotehtaat ovat olleet vaikeuksissa kun sähköautojen kysyntä on hiipunut. Esimerkiksi ruotsalainen akkutehdas Northvolt keikkuu Perämeren toisella puolella konkurssin partaalla ja suunnittelee jätti-irtisanomisia.

Keliber on silti matkalla ensimmäiseksi Euroopassa omasta malmista litiumia jalostavaksi yhtiöksi.

– Olemme luottavaisia sen suhteen, että tehokas tuotantoketjumme pysyy kilpailukykyisenä kaikissa markkinatilanteissa, olipa hinta sitten nykyinen 10 000 dollaria tonnilta tai aikaisempi 80 000 dollaria, vakuuttaa toimitusjohtaja Hannu Hautala.

Hautalan mukaan Keliber tulee toimittamaan litiumia lähinnä Euroopassa toimivalle autoteollisuuden toimitusketjulle.

Valtio uskoo sijoitukseensa

Keliberin pääomistaja on eteläafrikkalainen Sibanye-Stillwater noin 80 prosentin osuudella. Suomen valtion kokonaan omistama Suomen Malmijalostus on sijoittanut yhtiöön noin 55 miljoonaa euroa, jolla lohkeaa 20 prosentin omistusosuus.

– Se on noin kymmenen euroa jokaista suomalaista kohti vauvasta vaariin, korosti Hautala juhlapuheessaan hankkeen merkitystä koko maalle.

Suomen Malmijalostus on ollut mukana Keliberissä vuodesta 2018 lähtien. Sijoitusjohtaja Timo Kärkkäinen ei myöskään hätkähdä litiummarkkinoiden tilannetta. Ennusteiden mukaan noin kahden vuoden päästä hintataso on noussut, juuri silloin kun Keliber on aloittanut tuotantonsa.

– Tämä on merkittävä osa Suomen akkustrategiaa, ja olemme vieneet tätä hanketta eteenpäin osana tätä akkuarvoketjua. Meillä on hankkeita myös Haminassa ja Kotkassa, ja esimerkiksi Terrafame akuissa tarvittavan nikkelisulfaatin valmistajana kuuluu tähän, kertoo Kärkkäinen.

Kärkkäinen muistuttaa myös EU:n tavoitteista vähentää riippuvuutta Kiinasta lisäämällä omaa tuotantoa.

– Suuret saksalaiset ja ranskalaiset autonvalmistajat ovat olleet vaikeuksissa. Volkswagen on ilmoittanut mahdollisista tehtaiden alasajoista. Me näemme kuitenkin, että Euroopassa täytyy olla tämän ajan toimintaa, sanoo Kärkkäinen.

Kärkkäisen mukaan etenkin Ranskassa ja Saksassa valtiot tukevat hankkeitaan merkittävästi.

– Toivotaan myös, että Suomessa saadaan vastaavaa tukea niin, että pystymme kehittämään näitä hankkeita. Suomi on niitä harvoja maita Euroopassa, jossa mineraalivarantoja on olemassa.

Jaa.
Exit mobile version