Miltäs kuulostaisivat Guccin kengät viikonlopuksi käyttöön parilla kympillä? Tai kotimaisen brändin korvakorut kolmen euron päivähintaan?
Muodin vertaisvuokraus rantautui Suomeen ja pyrkii nyt kitkemään ylikulutusta pikamuodille ominaisin hinnoin.
Siinä kuluttajat voivat vuokrata asusteita ja vaatteita toisilleen yrityksen tarjoamalla alustalla.
Tuotteiden elinkaaren pidentämiseen tähtäävä liiketoimintamalli on maailmalta tuttu ilmiö, mutta Suomessa Robes-niminen sovellus on ensimmäinen muodin vertaisvuokraukseen keskittyvä alusta.
Pikamuoti ei palveluun kelpaa
Robesin ydinajatus on toimitusjohtaja ja perustajaosakas Anna Sillanpään mukaan laadun ja luksuksen mahdollistaminen kaikille kuluttajille ilman, että lisätään ympäristölle haitallista kulutusjuhlaa. Pikamuoti ei sovellukseen kelpaa.
Jo nopealla silmäyksellä huomaa, että sovelluksessa on tarjolla luksusmuotiin keskittyneiden muotitalojen kuten Chanelin, Guccin ja Diorin tuotteita.
Lisäksi vuokrattavana on useiden kotimaisten brändien vaatteita ja asusteita. Esimerkiksi Marimekon mekkoja löytyy sovelluksesta viiden euron päivähintaan. Minimivuokraus sovelluksessa on kolme päivää.
Sillanpään mukaan edulliselta kuulostavista vuokraushinnoista huolimatta osa sovelluksen tuotteista on jo kartuttanut niiden omistajille ostohintansa takaisin.
Yrityksen tarkoitus ei kuitenkaan ole kannustaa ihmisiä uusien vaatteiden hankkimiseen. Sillanpää painottaa, että ajatuksena on mahdollistaa jo kaapista löytyvien vaatteiden käyttökertojen lisääminen.
– Pesua ja käyttöä kestävien laatumerkkien suosiminen voi johtaa laatuloikkaan myös niissä vaatteissa, joita meillä maapallolla tuotetaan.
Hinta voi olla monelle este kestävän muodin pariin
Koronapandemia, hintojen nousu ja viimeisimpänä hallituksen päätös arvonlisäveron korottamisesta ensi vuoden alusta ovat ajaneet monet kotimaiset vastuullisen muodin yritykset ahtaalle.
Vaatelainaamoista muun muassa Vaatepuu ja The Ateljé ilmoittivatkin keväällä sulkevansa ovensa.
Muodin vertaisvuokraus perustuu kuitenkin kuluttajien väliseen vuokraukseen, joten yrityksen ei tarvitse investoida tuotteisiin.
– Perinteiset vaatevuokraamot ostavat sisään tuotteita, joita vuokrataan. Vertaisvuokrauspalvelussa puolestaan ei ole samanlaista riskiä, koska tyylejä ja tuotteita on niin paljon kuin on ihmisiä, jotka laittavat tuotteitaan sovellukseen, Aalto-yliopiston tutkijatohtori Linda Turunen sanoo.
Myös Suomen tekstiili ja muoti ry:n johtava asiantuntija Emilia Gädda näkee Suomessa tilausta uudenlaiselle liiketoimintamallille ja uskoo, että vastuulliselle muodille riittää jatkossakin kiinnostusta.
– Kuluttajat ovat valveutuneita ja haluavat tehdä kestäviä valintoja. Hinta on kuitenkin yhä usein se määrittelevin tekijä ostohetkellä.
”Voi tuntea itsensä prinsessaksi”
Robes avasi helmikuussa showroomin, jossa on riittänyt vilskettä jopa jonoksi asti. Asiakkaita yrityksellä on jo useita tuhansia. Tällä hetkellä toiminta on pääkaupunkiseudulla, mutta Sillanpään mukaan se laajenee tämän vuoden aikana koko Suomeen.
Muodin vertaisvuokraukseen kohdistunutta kiinnostusta on tuskin ainakaan vähentänyt se, että useat sosiaalisen median vaikuttajat ovat lisänneet omia vaatekaappejaan vuokralle sovellukseen.
– Aikaisemmin esimerkiksi kymmenet tai sadat ihmiset ovat ostaneet saman mekon, jonka sosiaalisen median vaikuttaja on postannut. Me pyrimme siihen, että nyt he vuokraavat sen saman yksittäisen mekon, Sillanpää kertoo.
Myös 30-vuotias Katja Gortsakova löysi tiensä muodin vertaisvuokrauksen pariin sosiaalisen median kautta. Kestävästä muodista kiinnostunut Gortsakova ihastui erityisesti vertaisvuokrauksen helppouteen.
– Katson sovelluksesta valmiiksi suosikit, joten tiedän mitä vuokraan seuraaviin juhliin. On tuntunut helpolta, kun ei tarvitse lähteä metsästämään mekkoa.
Vertaisvuokraus on innostanut Gortsakovaa myös leikittelemään asuilla, joita ei omaan vaatekaappiinsa muuten raaskisi ostaa.
– Se mahdollistaa sellaisten suunnittelijoiden vaatteiden vuokrauksen, joita on tottunut seuraamaan esimerkiksi Linnan juhlissa. Niissä voi tuntea itsensä prinsessaksi.
Uudenlaisille liiketoimintamalleille on tarvetta
Uudenlaisille kiertotalousratkaisuille on tarvetta, sillä vaateteollisuuden on arvioitu kasvavan vauhdilla tulevina vuosina.
Ultrapikamuotijätit, kuten Shein ja Temu valtaavat vauhdilla Suomessa markkinoita halvoilla hinnoilla ja ilmaisilla toimituksilla. Paljon on siis tehtävää, jos EU:n tekstiilistrategian asettamaan tavoitteeseen aiotaan päästä.
Sen mukaan kaikkien EU-markkinoilla olevien tekstiilituotteiden tulee olla kestäviä, kierrätettäviä, korjattavia ja suurelta osin kierrätyskuiduista valmistettuja vuoteen 2030 mennessä.
Aalto-yliopiston Linda Turunen näkee vertaisvuokrauksen hyvänä askeleena kohti ympäristön kannalta järkevämpää kulutusta. Hän uskoo, että sen suosio tulee kasvamaan tulevaisuudessa.
– Jakamistalouden mallit voivat edesauttaa tuotteiden käyttökertojen moninkertaistamista. Lisäksi se voi kannustaa kuluttajia suosimaan laadukkaita tuotteita heikkolaatuisten sijaan ja siten kirittää yrityksiä niiden tuotantoa kohti.
Suomen tekstiili ja muoti ry:n tekemän selvityksen mukaan tuotteiden käyttöiän tuplaamisella tekstiiliteollisuuden päästöt vähenisivät noin 46 prosenttia. Robes haluaa osaltaan olla mukana talkoissa.
– Me näemme, että oman vaatekaapin avaaminen muille tai toisen vaatekaapista vaatteen vuokraaminen ovat yksi tyylikkäimmistä kiertotalousteoista, joita voi tehdä, Sillanpää kertoo.
Vaatteiden vuokraus on vuokraajalle verotettavaa tuloa
Robes veloittaa vuokraajalta 15–30 prosentin palvelumaksun jokaisesta vuokratusta tuotteesta.
Alustapalvelun kautta saadut vuokratulot huomoidaan verotuksessa verotettavana tulona, toisin kuin esimerkiksi kirpputoreilla myytävien tuotteiden kanssa toimitaan.
– Kaikki rahana saadut tulot on veronalaisia, jos niitä ei ole erikseen säädetty verovapaiksi. Se koskee myös vertaisvuokrauksesta saatua tuloa, muistuttaa Verohallinnon johtava veroasiantuntjia Kirsi Tuunala.
Yrityksen perimät palvelumaksut ovat kuitenkin verotuksessa vähennyskelpoisia.