Donald Trumpin politiikka on saanut monet eurooppalaiset matkailijat etsimään vaihtoehtoa Yhdysvaltain-lomalle.
Yhdysvaltoihin suuntautuva kansainvälinen matkailu on vähentynyt alkuvuonna.
Matkailututkimusyhtiö Tourism Economics ennustaa sen supistuvan viisi prosenttia tänä vuonna, vaikka aiemmin kasvuennuste oli kahdeksan prosenttia.
Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitos kirjasi lentoasemilla helmikuussa 9,7 miljoonaa saapuvaa matkailijaa, pudotusta vuoden takaisesta on yli 2,4 prosenttia.
Erityisesti kanadalaisten matkailu on vähentynyt presidentti Trumpin asettamien tullien vuoksi. Automatkustajien määrä Yhdysvaltojen ja Kanadan rajalla laski helmikuussa neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna.
Kanadalaiset varaavat myös lentomatkoja Yhdysvaltoihin aiempaa vähemmän.
Esimerkiksi lentoyhtiö Air Canada on ilmoittanut vähentävänsä maaliskuusta alkaen Kanadasta tehtäviä suoria lentoja Yhdysvaltojen suosittuihin lomakohteisiin Floridaan, Las Vegasiin ja Arizonaan.
Myös eurooppalaiset turistit harkitsevat matkustamista
Myös monet keskieurooppalaiset matkailijat etsivät vaihtoehtoja Yhdysvalloille ja suuntaavat nyt Meksikoon tai Kanadaan.
Tutkimusyhtiö Tourism Economicsin arvion mukaan keskieurooppalaisten turistien kiinnostuksen vähentymiseen on syynä kauppasodan pelon lisäksi tapa, jolla Yhdysvallat on pyrkinyt ratkaisemaan Venäjän ja Ukrainan välistä sotaa.
Tämä on vakava takaisku yhdysvaltalaisille matkailuyrityksille, sillä peräti kolmannes Yhdysvaltoihin suuntautuvasta ulkomaanmatkailusta tulee Länsi-Euroopasta.
Tourism Economics arvioi, että matkailuyrityksille myynnin menetyksen arvo on noin 18 miljardia dollaria. Kun lisäksi myös maan sisäisen turismin ennakoidaan vähentyvän, matkailupalvelujen kysyntä eli kokonaismatkailukysyntä laskee jopa 64 miljardia dollaria.
Matkailumielialan laskuun varaudutaan myös keskieurooppalaisissa lentoyhtiöissä.
Tosin Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr totesi yhtiön vuoden 2024 tulosjulkistuksen tiedotustilaisuudessa, ettei kyseessä kaikkien osalta ole boikottimieliala vaan talous.
– Olemme havainneet yhä enemmän lippumyyntiä tapahtuvan Yhdysvalloissa. Prosentuaalisesti myymme siis yhä enemmän lippuja kukoistavassa Yhdysvaltain taloudessa verrattuna tasaiseen Saksan tai Euroopan talouteen, sanoi Spohr.
Finnair ennakoi ennätysvilkasta kesää
Finnairilla on tänä kesänä ennätysmäärä lentoja Suomen ja Yhdysvaltojen välillä. Kesäkaudella Finnair lentää viikoittain 35 edestakaista vuoroa eri kentille Yhdysvalloissa.
Yhtiö mainostaa kesän matkoja muun muassa sosiaalisessa mediassa. Ilmoituksien alle on kertynyt vihaisia viestejä suomalaisilta, joista monet sanovat, etteivät aio lähteä Trumpin Yhdysvaltoihin.
Tästä huolimatta Finnair ennakoi Pohjois-Atlantin reiteille ennätyksellistä kesää.
– Emme ole havainneet mitään merkkejä siitä, että kysyntä olisi hidastunut alkuvuoden aikana, sanoo Finnairin globaalista myynnistä vastaava johtaja Jenni Suomela.
Myös Suomen ja Yhdysvaltojen välinen liikematkustus on Suomelan mukaan kasvussa.
Pelkästään kesäkuussa Yhdysvaltain lennoilla on myynnissä yli 85 000 penkkiä, mikä on yli 28 000 istuinta enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.
Finnairin toiveikkuutta hyvästä kesästä lisäävät hieman yllättäen Intiasta tulevat matkavaraukset. Helsinki-Vantaa on palaamassa intialaisille kauttakulkukentäksi lennettäessä Yhdysvaltoihin.
– Intialaiset ovat löytäneet Helsingin vaihtopisteenä, koska Delhin lennoilta on varsin sujuva vaihtoyhteys esimerkiksi Dallasiin.
Vahva dollari tuo turisteja Yhdysvalloista
Yhdysvaltojen matkailutase, siis lähtevien ja tulevien turistien suhde, tulee olemaan tänä vuonna rankasti tappiollinen.
Amerikkalaiset turistit matkailevat ulkomailla tänä vuonna enemmän kuin vuosiin, sillä viime kesään verrattuna dollari on yhä vahvempi suhteessa euroon ja jeniin.
Se tekee matkoista Eurooppaan, Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan houkuttelevia.
Tämäkin tuo lisää matkustajia Yhdysvaltojen ja Suomen välisille lennoille.
Finnair odottaa Yhdysvaltojen reiteillä ennätyskesää