tiistai, 26 marraskuun

Ely-keskus on hakenut valtiolta rahoitusta onnettomuuspaikan muuttamiseksi nelikaistaiseksi, mutta sitä ei ole saatu. Nyt nopeusrajoitus on laskettu 60:een.

Kahden lapsen hengen vaatinut tieosuus Nurmossa Seinäjoella on tiedetty vaaralliseksi, kertoo Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksen tiejohtaja Anders Östergård.

Perjantaiaamuisessa onnettomuudessa henkilöauto lähti heittelehtimään Pohjan valtatiellä ja osui perä edellä vastaantulevaan pakettiautoon. Ajokeli oli huono.

Nyt ely-keskus on varotoimena laskenut paikalla nopeusrajoituksen 60 kilometriin tunnissa. Aiemmin kyseisellä noin 300 metrin pätkällä on saanut ajaa kahdeksaakymppiä.

Onnettomuuspaikka on vilkasliikenteinen: tiellä kulkee yli 10 000 autoa vuorokaudessa, ja raskasta liikennettä on paljon.

– Noilla liikennemäärillä siinä pitäisi olla ehdottomasti keskikaide ja neljä kaistaa. Keskikaide olisi estänyt ainakin autojen törmäyksen perjantain onnettomuudessa, sanoo Östergård.

Ruotsissa keskikaiteet ovat hänen mukaansa yleistyneet vauhdilla. Suomessa suurin osa kuolonkolareista on nokkakolareita.

Keskikaide haaveena, mutta rahaa ei ole saatu

Onnettomuushetkellä tie ja siltakin oli aurattu, kertoo tiejohtaja Östergård.

– Lumisateen alettu aura-auto kävi paikalla säännöllisesti. Mitään laiminlyöntejä ei ole tapahtunut.

Östergårdin mukaan silta, jonka jälkeen auto lähti heittelemään, on pienessä notkossa. Raskaat ajoneuvot pudottavat sillalle lumikelillä sohjoa. Onnettomuuspaikalla oli hänen käsityksensä mukaan sohjoa myös onnettomuushetkellä.

– Pitää pohtia nyt tarkemmin, voidaanko sille jotain tehdä. Vastaavanlaisia siltoja on lukuisia eri puolilla maata. Useat sillat ovat notkolla, ja niissä on liikuntasauma, joka on erilainen kuin muu asfalttipinta. Silloin raskas ajoneuvo saattaa tömähtää siltaa ylittäessä, tiejohtaja selittää.

Etelä-Pohjanmaan Ely on hakenut rahoitusta Lapuan ja Nurmon välisen tien nelikaistaistamiseksi. Se oli tarkoitus tehdä jo Seinäjoen Itäisen Ohikulkutien rakentamisen yhteydessä, mutta rahaa ei ollut.

– Kovasti ajetaan hanketta valtion suuntaan, että tie saadaan turvalliseksi.

Myös poliisin tiedossa on, että onnettomuuspaikan lähistöllä oleva silta on talvisin hankala paikka. Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Harri Teivaanmäen mukaan vastaavanlaisia siltoja on ympäri Suomen.

Noin 300 metrin päässä sillasta on myös elyn tarkkailulistalla ollut Tepontie, joka on nelihaararisteys.

– Paikka on vaarallinen. Jos sivutieltä yrittää päätielle ja sen yli, autoja tulee solkenaan molemmista suunnista. Tässä on harkittu 60 rajoitusta jo pitkään, sanoo Östergård.

Vakavasti loukkaantuneen lapsen tila ennallaan

Seinäjoen kuolonkolarin tutkinta jatkuu lähipäivinä todistajien kuulemisella.

Poliisi on kerännyt paikan päällä jo kaiken tarvittavan aineiston. Onnettomuuspaikan keliolosuhteista on myös videokuvaa, jota tutkitaan.

Tutkintanimikkeet ovat pysyneet ennallaan. Tapausta tutkitaan kahtena kuolemantuottamuksena ja liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Kolmas lapsi loukkaantui vakavasti, hänen tilassaan ei poliisin tilassa ole muutosta.

Asianosaisia kuullaan, kun tilanne sallii.

– Poliisilla on sympatiat omaisten puolella, sanoo Teivaanmäki.

Jaa.
Exit mobile version