sunnuntai, 7 heinäkuun

Sairaala Novan yhteispäivystys Jyväskylässä on jälleen ruuhkautunut. Pisimmillään pääsyä jatkohoitoon on joutunut odottamaan päivystyksessä yli 30 tuntia.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Keski-Suomen keskussairaalan eli sairaala Novan yhteispäivystys Jyväskylässä on jälleen ruuhkautunut ja jonotusajat ovat pidentyneet.

Jatkohoitoon tai vuodaosastolle pääsyä on viime päivinä pahimmillaan jonottanut päivystyksen tiloissa vuodeosastollinen potilaita eli yli 20 ihmistä. Tämä jonouttaa ja hidastaa päivystyksen toimintaa.

Muutamat potilaat ovat joutuneet olemaan päivystyksessä yli 30 tuntia.

Ensihoidon ja sairaankuljetuksen ylilääkäri Tomi Kavasmaa Keski-Suomen hyvinvointialueelta kertoo, että päivystysruuhkien taustalla on jokakesäinen ilmiö, kun eri yksiköiden osastopaikkoja on kesäksi suljettu ja toimintoja supistettu.

Kavasmaa kertoo, että yhteispäivystyksen potilasmäärä on vuorokaudessa noin 200. Määrä ei niinkään ole kasvanut, vaan ruuhkien taustalla on pula vuodeosastopaikoista, joille potilaat päivystyksestä siirtyisivät.

Novan yhteispäivystys on Jämsää lukuun ottamatta Keski-Suomen ainoa ympärivuorokautisesti toimiva päivystys.

Siirtymäosastokin täynnä

Päivystyksen ruuhkat eivät ole uusi ilmiö. Ongelma korostuu kesäisin, mutta yhteispäivystys on ollut ajoittain tukkoinen jo pitkään.

Viime marraskuussa sairaala Novan henkilökunta luovutti adressin hyvinvointialueen johdolle hätähuutona päivystyksen kuormituksen vuoksi.

Siitä huolimatta Keski-Suomen hyvinvointialue on vähentämässä syksyllä terveysasemien ilta- ja viikonloppupäivystyksiä eri puolilta maakuntaa osana palveluverkkouudistusta.

Myös ympärivuorokautinen päivystys Jämsästä ollaan lakkauttamassa.

Sairaala Novan yhteispäivystyksen ruuhkien helpottamiseksi sairaalaan avattiin alkuvuodesta uusi siirtymäosasto, jonne potilaita on voitu sijoittaa päivystyksestä odottamaan jatkohoito- tai osastopaikkaa. Nyt tämäkin osasto on ollut täynnä.

Kavasmaan mukaan päivystyksen ruuhkien vuoksi henkilöstön työvuoroja jatketaan ja lisähenkilöstöä hälytetään mahdollisuuksien mukaan töihin.

Vuodeosastoilta on siirretty päivystykseen myös parempia sänkyjä potilaiden olon helpottamiseksi.

– Päivystyksen paarit, joilla tavallisesti makoillaan, eivät pidempiaikaiseen käyttöön sovellu. Ne ovat todella kovia ja aiheuttavat harmia potilaalle. Viikonloppuna on pystytty vaihtamaan vuodeosastosänkyjä ainakin osalle potilaista, mutta sekään ei kaikille ole aina mahdollista, kuvailee Kavasmaa päivystyksen arkea.

Myös vuodeosastopaikkaa jonottavien ruokahuolto vaatii päivystyksessä erityisjärjestelyjä.

Vaikea yhtälö

Kavasmaan mukaan ruuhkien ennaltaehkäisy on vaikeaa.

– Haasteena on, että kesäsijaisten saaminen ei ole ihan helppoa, koska kuormitus on kovaa. On muitakin paikkoja, minne ihmiset voivat lähteä kesätöihin.

Sitä, tukaloituuko päivystyksen tilanne entisestään on vielä vaikea arvioida, sanoo Kavasmaa.

– Sitä käydään joka päivä läpi, ja osastoillakin pyritään reagoimaan. Viime viikolla osastoille saatiin lisäpaikkoja. Yhteistyötä tehdään sen eteen, että saataisiin tilannetta korjattua.

Hyvinvointialue kehottaa ihmisiä käyttämään päivystyksen ruuhkien vuoksi mahdollisuuksien mukaan terveysasemien kiirevastaanottoja tai lähipäivystystä sekä soittamaan ennen päivystykseen lähtöä päivystysavun puhelinnumeroon 116 117.

– Tietysti on vähän hankalaa, jos alamme opastamaan, että nyt ei saa tänne tulla – ettei mennä ääripäähän ja jäädä avun tarpeessa kotiin. Päivystysavusta saa ohjeet, mihin kannattaa hakeutua tai pystyykö asian hoitamaan itse kotoa.

Yhteispäivystyksessä hoidetaan joka päivä ympäri vuorokauden potilaita, jotka sairauden tai tapaturman vuoksi on hoidettava välittömästi, eikä hoitoa voida siirtää seuraavaan päivään.

Millaisia kokemuksia sinulla on sairaala Novan päivytyksestä? Kerro niistä Ylelle.

Käytämme tietoja vain journalistisiin tarkoituksiin, emmekä jaa niitä Ylen ulkopuolelle. Emme käytä vastauksia, joiden antajan yhteystieto ei ole toimituksen tiedossa.

Jaa kokemuksesi alla olevalla lomakkeella.

Jaa.
Exit mobile version