Sähköautovalmistaja BYD:n uusi latausjärjestelmä ei ole suuri mullistus perusautoilijalle, sanoo VTT:n tutkimusprofessori Mikko Pihlatie.
Kiinalainen sähköautovalmistaja BYD herätti tällä viikolla huomiota julkistamalla uuden latausjärjestelmän, jolla autoon saa ladattua 400 ajokilometrin edestä sähköä vain viidessä minuutissa.
Hitaaksi parjattu lataus nopeutuu siis parhaimmillaan lähes yhtä rivakaksi suoritukseksi kuin polttoaineen tankkaaminen.
BYD:n mukaan uusi pikalataus yltää jopa tuhannen kilowatin lataustehoon. Se on esimerkiksi kaksi kertaa nopeampi kuin Teslan nopein latausjärjestelmä. Ultranopea lataus on käytössä BYD:n kahdessa uudessa automallissa.
Julkistuksesta innostuivat ainakin sijoittajat: BYD:n osakkeiden arvo nousi tiistaina kuusi prosenttia ja ylsi yhtiön kaikkien aikojen ennätykseen, kertoo Business Insider.
Myös teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkimusprofessori Mikko Pihlatie pitää BYD:n pikalatausta merkittävänä edistysaskeleena.
Useimpien autoilijoiden kannalta BYD:n avaus on silti vain pieni parannus. Muut yritykset ovat jo aiemmin lanseeranneet akkujärjestelmiä, jotka lupaavat latauksen kymmenessä minuutissa.
– Ainakaan yksityishenkilöille en voi kuvitella, että nopeampaa kuin kymmenen minuutin latausta käytännössä tarvitsee muuten kuin äärimmäisen harvoin, Pihlatie toteaa.
Nopeasta latauksesta on kuitenkin iloa ammattikuljettajille ja pitkää matkaa ajaville, Pihlatie sanoo.
Pihlatien mukaan yksi merkittävimmistä viime vuosina saavutetuista parannuksista on akkujen jännitetason kasvu. Kun akun jännite on iso, sähkövirta pienenee ja autoa voi ladata samalla virralla, mutta entistä suuremmalla teholla.
Ei toimi Suomessa, ainakaan vielä
BYD:n ultranopeasti lataavaa autoa tuskin kannattaa hankkia heti Suomeen. Täällä latausnopeutta rajoittavat yleisimmin käytössä olevat CCS-latausliitännät. Suurilla lataustehoilla pistoke ja kaapeli alkavat kuumeta.
– Käytännössä ehkä 500 kilowattia alkaa olla jo rajoilla nykyisellä designilla. Nythän BYD lupaa tuplaa eli tuhatta kilowattia. Se vaatii käytännössä uudet ratkaisut latauslaitteen puolelle, Pihlatie arvioi.
Suomeen on pian tulossa tehokkaampia MCS-latausjärjestelmiä ja -pistokkeita, mutta ne on tarkoitettu raskaalle liikenteelle.
BYD kertoi lanseerauksessaan rakentavansa yli 4 000 uutta pikalatausasemaa Kiinaan. Pihlatie arveleekin, että ultranopeasti lataavat autot on tarkoitettu aluksi vain Kiinan markkinoille.
Ylipäätään supernopeista kymmenen tai viiden minuutin latausajoista ei kannata innostua liikaa. Pikalataaminen rasittaa auton akkua, joka ikääntyy nopeammin, Pihlatie muistuttaa.
– Jos pikalatausta ei oikeasti tarvitse, kannattaa mieluummin ladata hitaasti.
BYD on kiinalaisista sähköautomerkeistä suurin. Se nousi vuonna 2022 maailman myydyimmäksi sähköautomerkiksi, jos mukaan lasketaan myös hybridiautot. Täyssähköautoissa BYD on toisena Teslan jälkeen.
Suomessa BYD oli henkilöautojen ensirekisteröintitilastoissa sijalla 20 viime vuonna.
Ylen haastattelemat sähköautoilijat kertoivat joulukuussa 2024, miten sähköauto toimii Lapin olosuhteissa: