sunnuntai, 19 toukokuun

Oulun ja Hailuodon kiinteä yhteys vaatii 2,3 miljoonaa tonnia maa-aineksen ajoa mereen. Raskaan liikenteen määrä lisääntyy kuljetusreitillä noin 200 ajoneuvolla vuorokaudessa.

Hanna Holopainen,

Päivi Seeskorpi

Kiinteän yhteyden rakentaminen Oulun Riutunkarista meren yli Hailuotoon on alkanut tänään maanantaina 6. toukokuuta.

8,4 kilometrin mittainen maantie kulkee louheesta rakennettavan maapenkereen ja kahden sillan kautta Hailuotoon loppuvuonna 2026. Tuolloin nykyinen lauttayhteys jää historiaan.

Poikkeuksellista yhteydessä on mereen tulevan pengermassan määrä. Tänään maanantaiaamuna historiallisten rakennustöiden alkaessa jo kymmenet rekat saapuivat tuomaan kivilouhetta ja -mursketta pengertietä varten.

Maa-aineksia kuljetetaan Riutunkariin yhteensä noin 2,3 miljoonaa tonnia Oulun Kiimingistä sijaitsevalta louhokselta. Jokainen kivikuorma punnitaan tulevan kahden, kolmen vuoden aikana.

Kahdesta yhteyteen rakentuvasta sillasta tulee kummastakin yli 750 metrin pituisia.

– Penkereitä rakennetaan jatkuvasti tulevien vuosien aikana, ja siltoja, kun päästään siltapaikkoihin käsiksi, Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä sanoo.

Penkereen rakentaminen aloitetaan samanaikaisesti yhteyden molemmista päistä, Huikusta ja Riutusta, Väyläviraston projektipäällikkö Terhi Honkarinta sanoo.

– Pengertä rakennetaan kolmessa vuorossa, siltoja kahdessa vuorossa. Töitä tehdään tietysti vaiheesta riippuen.

Ensimmäinen kosketus siltatöihin näyttäisi olevan ensi kesänä.

Vuosikymmeniä kiistelty yhteys

Väyläviraston projektipäälliköt arvioivat, että Hailuodon kiinteä yhteys on tiettävästi Suomen pisin. Varsinaista tutkimusta tästä ei kuitenkaan ole.

Kiinteästä yhteydestä on puhuttu jopa vuosikymmenien ajan, ja siitä on kiistelty vuosia myös oikeudessa. Hanke sai lainvoiman tammikuussa korkeimman hallinto-oikeuden hylättyä rakentamiseen liittyvän valituksen.

Kun rekkaralli Oulun ja Hailuodon välillä nyt lisääntyy, on liikenneturvallisuutta parannettu muun muassa muuttamalla teiden nopeusrajoituksia.

Matkailijoitakin palveleva lauttaliikenne toimii työmaa-aikana normaalisti. Raskaat ajoneuvot pyrkivät siirtymään lautalla meren yli yöaikaan. Veneily- ja laivareitteihin pengertien ja siltojen työt tulevat vaikuttamaan.

Kevyttä liikennettä ohjataan saapumaan lautalle uutta reittiä sillan rakennusaikana. Uuteen yhteyteen ei tule erillistä kevyen liikenteen väylää.

Jaa.
Exit mobile version