lauantai, 21 syyskuun

Töölön ja Munkkiniemen yhdistävän pyöräliikenteen baanan rakentaminen etenee. Kiistellyn sillan osalta palataan kuitenkin suunnittelupöydälle.

Töölön ja Munkkiniemen yhdistävän pyöräliikenteen baanan rakentaminen etenee, mutta kiistellyn sillan osalta palataan suunnittelupöydälle. Kaupunkiympäristölautakunta päätti asiasta tiistaina.

Munkkiniemenbaanan osaksi suunniteltua Humallahden siltaa vastusti etenkin kokoomus, joka ehdotti sillan rakentamisen palauttamista uudelleen valmisteluun.

Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Otto Meri sanoo, että siltaa ei voi nykymuodossaan toteuttaa.

– Siltavaihtoehto on taloudellisesti, kulttuurillisesti ja maisemallisesti huono ratkaisu, emmekä voi olla sen takana, Meri sanoo.

Munkkiniemenbaanassa kiistaa herättää siis etenkin baanan meren päällä kulkeva Humallahden silta. Pyöräreitin on kaavailtu kulkevan noin 200 metriä siltaa pitkin meren päällä. Siltaa perustellaan muun muassa sillä, että nykyisellään pyörätie kulkee Paciuksenkadun vierellä, jolloin reitillä on iso ylämäki.

Kokoomuksen ajamassa mallissa pyörätie kulkisi vastedeskin kutakuinkin entisellä paikallaan Paciuksenkadun vierellä mäestä huolimatta.

Vihreät: Silta tarvitaan

Helsingin kaupungin liikenneinsinööri Teppo Pasanen selvensi toissaviikolla Ylen haastattelussa, että kyse ei ole yksin ylämäen poistamisesta, vaan tarkoituksena on rakentaa yhtenäinen, hyvin toimiva ja turvallinen pyöräbaana. Hän totesi, että uusi baana tarjoaisi myös jalankulkijoille nykyistä mieluisamman ja toimivamman kulkureitin sekä houkuttelisi yhä useampia pyörän selkään.

Vihreiden kaupunginvaltuutettu Otso Kivekäs sanoo, että Munkkiniemenbaanaan kuuluva silta tarvitaan.

– Tarvitsemme hyvän ja turvallisen pyöräreitin Munkkiniemen suunnasta keskustaan.

Kivekäs katsoo, että silta on myös hyötyihinsä nähden halpa.

– Siltaan päädyttiin siksi, että se uhkaa luontoarvoja vähemmän kuin mäen loiventaminen puita kaatamalla ja kalliota louhimalla.

Töölön ja Munkkiniemen yhdistävä Humallahden silta maksaisi noin viisi miljoonaa euroa. Koko baanan kustannusarvio on 12,7 miljoonaa euroa.

Kaupungin alkuperäisissä suunnitelmissa Töölön ja Munkkiniemen yhdistävän pyöräbaanan kaavailtiin kulkevan rantaa pitkin, mutta rantaan suunniteltua reittiä kritisoitiin Humallahden kallioihin kajoamisesta.

Kivekkään mukaan on tärkeää, että Humallahden kallioon ei kajota. Hän muistuttaa, että kantakaupungissa on enää muutama rantakallio jäljellä.

– Humallahden kallio on viimeisiä jäljellä olevia vapaita rantakallioita.

Kivekäs pitää tärkeänä, että Munkkiniemenbaanan rakentaminen etenee mahdollisimman nopeasti.

Jaa.
Exit mobile version