maanantai, 1 heinäkuun

Tässä jutussa Happy flops vastaa syytöksiin, joita sitä kohtaan on esitetty.

Happy flops -kenkien laadusta ja eettisyydestä on käyty vilkasta keskustelua viime viikkoina. Kuva: Jaana Polamo / Yle

”Koe kivunlievitys Happy flops -tossujen avulla.”

”Happy flops on auttanut monia asiakkaita, joilla on huonot nivelet.”

”Jos sinulla on huonot polvet tai ergonomisia ongelmia, Happy flops voi olla vastaus niihin!”

Tällaisilla lauseilla kiistanalaisia Happy flopseja markkinoitiin vielä hetki sitten. Yle vei trendisandaalit terveyskenkien asiantuntijan Harri Kuosmasen testattavaksi.

  • Lue myös: Asiantuntija analysoi Happy flops -sandaalit ja löysi viisi virhettä

Kuosmasen tuomio oli tyly. Hän ei suosittelisi kenkiä kenellekään, jolla on nivelvaivoja.

Kuosmasen mukaan tervejalkaisenkaan ei kannata käyttää kenkiä juuri muuten kuin matkalla postilaatikolle ja takaisin.

Yle kysyi ruotsalaisen sandaaliyrityksen toimitusjohtajalta Santiago Loor Talaveralta, mihin yrityksen markkinointiväittämät perustuvat.

Talavera myönsi, että Happy flops on saanut lyttääviä arvioita muiltakin asiantuntijoilta. Hänen mukaansa myös kiittäviä arvioita on tullut ja yhtiö aikoo julkaista niitä pian.

Yhtiön nettisivuilla olleet markkinointiväittämät perustuvat hänen mukaansa asiakaskokemuksiin.

– Emme väitä, että kenkämme auttavat nivelongelmiin. Emme edes vihjaa sitä. Toistimme markkinoinnissamme vain asiakasarvosteluja.

Nettisivuilla ei kuitenkaan tullut ilmi, mihin väittämät perustuvat. Nyt ne on poistettu.

Yhtiö ei kerro tuotantoketjustaan, koska se ei ehdi

Happy flopsin verkkosivuilta käy ilmi, että yhtiö tekee yhteistyötä Kiinassa sijaitsevan tehtaan ja toimittajan kanssa. Tilaukset toimitetaan suoraan Kiinasta asiakkaalle.

Sen enempää tuotantoketjusta ei kerrota.

Läpinäkymättömyyden vuoksi vastuullisuusasiantuntija Outi Pyy kritisoi yritystä Instagram-tilillään. Sen jälkeen useat mediat ovat tarttuneet aiheeseen.

Happy flopsin toimitusjohtaja Santiago Loor Talavera kertoo Ylelle, että yhtiö tuntee tuotantoketjunsa ja on vieraillut sandaaleja valmistavalla tehtaalla.

Talaveran mukaan verkkokauppajätti Alibaba on hyväksynyt tehtaan tavarantoimittajakseen eikä näyttöä ihmisoikeusloukkauksista tai ympäristöongelmista tuotannossa ole.

Talavera sanoo, että yhtiö ei kerro verkkosivuillaan tuotantoketjustaan, koska se ei ole ehtinyt tehdä sitä.

– Yritys on toiminut vasta kaksi vuotta, ja brändimme on vielä rakenteilla. Otamme kritiikin avoimesti vastaan ja julkaisemme tiedot tuotantoketjustamme lähitulevaisuudessa.

Jaa.
Exit mobile version