lauantai, 2 marraskuun

Suomenlahden kaasuputkirikko ja Kiinan jakamat vähäisetkin tiedonmuruset siitä kiinnostavat Kaukoidässä, Aasian-kirjeenvaihtaja Mika Hentunen kirjoittaa.

Mika HentunenAasian-kirjeenvaihtaja

PEKING Suomen ja Viron suuri yleisö on odottanut kymmenen kuukautta tietoa, miksi kiinalaisomisteinen Newnew Polar Bear -rahtialus vaurioitti kaasuputkea ja datakaapelia Suomenlahdella.

Hongkongilaisen South China Morning Post -lehden tietojen mukaan Kiinan ministeriöissä Pekingissä kiertää nyt muistio, joka määrittelee Kiinan kannan asiaan.

Lehden mukaan Kiina myöntäisi, että rahtialuksesta pudonnut ankkuri vaurioitti ainakin kaasuputkea. Kiina kuitenkin kiistäisi teon tahallisuuden. Merenpohjaa kyntänyt ankkuri olisi pudonnut myrskyssä.

Tiedot ovat kyseisen lehden saamia. Muut mediat eivät muistiota ole nähneet eivätkä viranomaiset ole tietoja ainakaan vielä vahvistaneet. Eivät Kiinan ulko- tai oikeusministeriö, eivätkä Suomen ja Viron rikospoliisit. Tutkinta on kesken.

Vähäisetkin tiedonmurut kuitenkin kiinnostavat myös Kiinan lähialueilla. Mikäli Kiina todella myöntäisi, että sen rahtialus on vaurioittanut kaapeleita Suomenlahdella, se asettaisi uuteen valoon vastaavan tapahtuman Taiwanin Matsu-saaren edustalla talvella 2023.

Kiinalainen kalastusalus, mahdollisesti kaksi alusta, pudotti ankkurin Taiwaninsalmella ja vioitti Taiwanista Matsun saarelle kulkevaa merikaapelia.

Taiwan on turhaan vaatinut Kiinalta selvitystä asiasta.

Taiwanille Kiina ei ole luvannut mitään. Vieraillessani Taipeissa viime joulukuussa paikalliset, asiasta vastaavat viranomaiset pitivätkin jo pienenä yllätyksenä, että Kiina on luvannut auttaa Suomenlahden tapauksen selvittämisessä.

Ironisesti he arvelivat, että koska Kiina tapojensa vastaisesti on lupautunut auttamaan, se varmaan mielellään tarjoutuu myös vetämään Suomenlahdelle uuden kaapelin ja kaasuputken.

Sellaisesta ei ole merkkejä. Mediatietojen mukaan Virossa olisi oltu tuskastuneita kiinalaisten niukkuuteen ja hitauteen tiedonjaossa. Heillä pitäisi olla tietoa Newnew Polar Bear -aluksesta, joka palasi epäonnisen Venäjän-matkansa jälkeen Kiinaan viime vuoden lopulla.

Kiinan viranomaiset ovat pitäneet suunsa supussa sen jälkeen, kun maan ulkoministeriö ympäripyöreästi lupasi auttaa tutkinnassa.

Onnettomuusaluksen varustamon edustajat eivät ole vastanneet puhelimiinsa tai sähköposteihinsa. Newnew Polar Bear -aluksen omisti onnettomuushetkellä kiinalainen Hainan Yangpu Newnew Shipping Co. Ltd. -varustamo.

Hainanin maakunnassa Etelä-Kiinassa toimiva varustamo perustettiin vuonna 2022. Varustamo on kertonut erikoistuvansa konttikuljetuksissaan Venäjän pohjoisille reiteille.

Newnew Polar Bearin se osti viime vuoden kesäkuussa 9,3 miljoonan dollarin eli reilun 8,5 miljoonan euron hintaan. Ensimmäisen konttikuljetuksensa Kiinan Shanghain ja Pietarin välillä se teki kuukautta myöhemmin.

Toisella kaukomatkallaan Pietariin alus sitten kynti ankkurillaan Suomenlahden pohjaa.

Jaa.
Exit mobile version