Telakuorma-auton kyydissä olleet 23 varusmiestä loukkaantuivat onnettomuudessa keskiviikkona Ivalossa. Ajoneuvossa oli liikaa matkustajia, ja poliisi epäilee rikoksia.
Sodankyläläinen Jesse Nilirova tuntee ”tekat” eli telakuorma-autot tai virallisemmin tela-ajoneuvot. Erityisesti hän on perehtynyt Hägglunds Carrier BV 206 -tela-ajoneuvoihin.
Malli on ollut julkisuudessa tällä viikolla, kun 23 varusmiestä joutui onnettomuuteen tämän mallisella tekalla Ivalossa. Rajajääkärikomppanian varusmiehet saivat vammoja, kun teka suistui tieltä ja kaatui.
Ajoneuvo oli ylilastattu, sillä siinä saisi olla sisällä enintään 17 henkilöä. Poliisi epäilee muun muassa liikenneturvallisuuden vaarantamista.
Nilirova työskenteli 2010-luvulla kuuden vuoden ajan Puolustusvoimissa Jääkäriprikaatissa Sodankylässä nimenomaan tekojen parissa. Hän muun muassa koulutti varusmiehiä ja kantahenkilökuntaa tekan käytön saloihin.
Nilirova ihmettelee, että ajoneuvoon on ylipäätänsä ahtautunut 23 ihmistä.
– Kyllä sinne varmaan juuri mahtuu, kun tiivistää ja istuu lattialla, mutta silloin se on täynnä ihmisiä koko ajoneuvo, hän sanoo.
Vaunu voi lähteä sivuliukuun
Nilirova kuvailee Hägglunds-tekaa miellyttäväksi ajettavaksi. Hänen mielestään se on Puolustusvoimien maastokelpoisin ajoneuvo. Nilirovan mukaan telan alla on pienempi pintapaine kuin ihmisen jalan alla.
– Niin pehmeä jänkä, jota et pysty kävelemään yli, niin ”bankulla” pääsee, Nilirova sanoo.
Nilirovan mukaan tekassa on yksi heikkous: sivuttaispidon puute. Telan harjat estävät luisumista taakse ja eteen, mutta eivät sivulle.
– Se lähtee helposti luisuun, kun väännät rattia ja painat kaasua, hän sanoo.
Luisua voi lisätä takavaunussa oleva paino. Suurin osa tekan kyytiläisistä sijoitetaan kahdesta vaunusta jälkimmäiseen.
Painoa lisäävät myös varusteet. Telakuorma-autossa reppuja voi sijoittaa taaemman vaunun katolle. Lisäksi tekalla vedetään ajoittain myös erillistä perävaunua.
Nämä asiat tosin huomioidaan koulutuksessa.
– Aivan mahtava vehje oikein käytettynä, Nilirova kertoo.
Aina sääntöjä ei noudateta
Poliisi tutkii kuljettajan lisäksi myös kantahenkilökuntaan kuuluvan kouluttajan osuutta tapahtumiin. Henkilökuntaan kuuluvan kouluttajan osalta rikosnimikkeenä on yllytys liikenneturvallisuuden vaarantamiseen sekä palvelusrikos.
Ivalon rajajääkärikomppania on osa rajavartiolaitosta, kun taas Jääkäriprikaati, jossa Nilirova on aiemmin työskennellyt, on osa Puolustusvoimia.
Kuinka usein Puolustusvoimissa varusmiesjohtaja tai kantahenkilökunta painosti ottamaan ylilastia Nilirovan varusmiesajan ja työuran aikana?
Nilirovan mukaan tämä ei ollut yleistä, mutta tapauksia oli jonkin verran. Esimerkiksi kantahenkilökuntaan kuuluva kouluttaja saattoi kertoa, että kyseessä on väliaikainen kuljetus.
– Siirrytään sillä lailla, että kaikki ei ole välttämättä, kuten kuuluu olla, Nilirova kuvailee esimerkkiä.
Nilirova painottaa, että tapauksiin puututtiin aina.
– Meidän tehtävänä oli kouluttaa ja sanoa, että tällaista ei sallita, Nilirova sanoo.
Talvella tekalla voidaan siirtää suurempia joukkoja
Lumipeitteisessä maastossa tekalla voi sallitusti liikuttaa lähes 40:tä ihmistä. Tuolloin osa liikkuu sukset jalassa, mutta heitä hinataan kaksihaaraisella köydellä, joka kiinnitetään vetokoukkuun.
Telat jättävät lumeen kaksi uraa, ja molemmissa pystyy liukumaan kymmenen ihmistä.
– Silloin sillä pystytään liikuttamaan 37 henkilöä, Nilirova sanoo.
Nilirova kommentoi aihetta ennen kuin Lapin poliisi tiedotti perjantaina tutkivansa ylilastauksen lisäksi myös tekan liian suurta tilannenopeutta. Telakuorma-autolle sallittu enimmäisnopeus on 40 kilometriä tunnissa.