sunnuntai, 20 huhtikuun

Kokkolaan rakennetaan muun muassa hybridiareenaa, hotellia, jättikoulua, yksittäisiä kerrostaloja.

Kokkolan katuja joudutaan siivoamaan poikkeuksellisen paljon kevään ja kesän aikana.

Niin paljon, että kaupunki varautuu pitämään imulakaisuauton liikenteessä koko kesän.

Katuja pestään myös käsin ja kuorma-autoissa olevien letkujen avulla.

– Se on jatkuvaa kiertämistä, sanoo tiemestari Kari Pihlajamäki.

Rakennusbuumi keskustassa

Kokkolaan rakennetaan hybridiareenaa, hotellia, jättikoulua, kaupunginsalmen reunakiveyksiä ja kerrostaloja. Isot rakennustyömaat sijaitsevat keskustassa tai aivan sen tuntumassa, joten hiekkaa, soraa ja savea kulkeutuu kaduille kuorma-autojen renkaissa.

– Esimerkiksi kaupunginsalmen Suntin työmaalta on ajettu raskaalla kuorma-autolla savilillinkiä, joka valuu osin pitkin katua. Hotellityömaa taas on ihan hiekkapinnalla. Siellä kuoritaan asfalttia ja kaivinkoneet lastaavat kuorma-autoja, joiden renkaissa hiekka kulkeutuu katukuvaan.

Teiden pesun ja harjauksen lisäksi kaupunki on suolannut auki revittyjä katuja. Katuja ei suolata enää kesällä, mutta työmaita tarvittaessa.

– Pyrimme reagoimaan, koska meillä on laitteet siihen. Toki meillä on ollut myös yksityisiä apuna harjaushommissa.

Hiekan maku suussa

Kaupunkilupapäällikkö Juhani Hannilan mukaan rakennustyöt voivat paikallisesti heikentää ilmanlaatua.

Esimerkiksi Suntin tukimuurien rakentaminen näkyi pieninä piikkeinä viereisen Kalahallin ilmanlaadun mittausasemalla.

Kaupunki valvoo pitoisuuksia ja ohjeistaa urakoitsijoita tarvittaessa.

Rakentamisen vaikutukset on huomannut myös Kokkolanseudun hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Satu Heinoja.

– Pieni hiekan maku on suussa koko ajan, jos menen Rautatientorin lähelle, missä linja-autoasema on pistetty matalaksi. Siellä isot työkoneet tekevät työtään ja pöly nousee. Hankalaa sille, jolla on ongelmia hengitysteiden kanssa.

Heinoja itse pyrkii välttämään työmaiden läheisyyttä pahimpina aikoina.

Rautatientorille hotellia rakentavan Lujatalon projektijohtaja Håkan Nyman sanoo kevään olleen haastava.

Nyman korostaa urakoitsijan vastuuta huolehtia myös työmaan viereisistä kevyen liikenteen väylistä.

– On turvallisuusriski, jos jalkakäytävällä on mutaa tai hiekkaa. Vastuullamme on huolehtia, että jalkakäytävät ovat puhtaat.

Jaa.
Exit mobile version