keskiviikko, 4 joulukuun

Sony julkaisi ensimmäisen oman konsolipelilaitteensa tasan 30 vuotta sitten. Sony Playstation onnistui hurmaamaan pelaajat aggressiivisella mainonnallaan, vaikuttavilla audiovisuaalisilla ominaisuuksillaan ja laajalla pelivalikoimallaan.

Sony vei pelaamisen lopullisesti pois lastenhuoneista tarjoamalla monipuolisesti pelejä etenkin vanhemmalle pelaajakunnalle. Useita aikuisia pelaajia Nintendolle tyypilliset karkinväriset ja taivaansiniset tasohyppelymaailmat eivät enää puhutelleet, ja Sony iski tähän markkinarakoon.

Sonyn pelikoneen historia on ollut pitkä ja vaiherikas, ja elektroniikkajätti on päihittänyt kilpailijoitaan monessa käänteessä kekseliäisyydellään. Tässä viisi kiinnostavaa yksityiskohtaa Playstationin aikajanalta.

1. Pleikkari sai alkunsa ohareista

Playstation piti olla Sonyn ja Nintendon yhteinen lapsi. 1990-luvun alussa elektroniikkajätit tiimiytyivät luodakseen uuden pelikoneen, josta tulisi Super Nintendon jatkaja.

Korvalappustereoista ja cd-levyistä parhaiten 1990-luvun alussa tunnettu Sony lähti yhteistyöhön Nintendon kanssa. Lähtökohdat näyttivät lupaavilta, sillä Super Nintendon kehuttu äänipiiri oli Sonyn insinöörin ja nykyään Playstationilla työskentelevän Ken Kutaragin käsialaa.

Markkinajohtaja Nintendo halusi hyödyntää yhteistyössä kehittää Sonyn kehittämää cd-teknologiaa. Alkoi yhteisen Nintendo Playstation -pelikoneen kehitys, mikä toistaisi sekä Super Nintendon pelimoduuleja että Sonyn super disc -levyille tallennettuja ohjelmia. Lupaava laite saatiin jo prototyyppivaiheeseen, mutta yhteisprojekti tyssäsi dramaattisesti.

Sony lanseerasi uuden Nintendon kanssa valmistettavan pelikoneensa Las Vegasin CES-elektroniikkamessuilla vuonna 1991. Seuraavana päivänä Nintendo esitteli saman laitteen samoilla messuilla kertoen tekevänsä sen yhteistyössä Sonyn pahimman kilpailijan Phillipsin kanssa. Tämä tuli täytenä yllätyksenä Sonylle. Nintendo perusteli ohareitaan sillä, että se koki Sonyn vievän liian ison siivun yhteisen koneen tuotoista, ja se pelkäsi jäävänsä Sonyn jalkoihin.

Nöyryytyksestä sisuuntuneena Sony tarjoutui yhteistyökumppaniksi Nintendon suurimmalle kilpailijalle Segalle, joka kieltäytyi tarjouksesta.

Playstationin pääarkkitehti Kutaragi sai Sonyn silloisen pääjohtajan lopulta ymmärtämään, että pelikonsoli kannattaa julkaista omin voimin.

2. ”$299”

1990-luvulla uudet pelikoneet olivat kalliita. Sony lähti hintasotaan huomattavasti edullisemmalla koneella verrattuna kilpakumppaneihinsa.

Segasta tuli Sonyn pahin kilpakumppani Nintendon keskittyessä perinteisen pelimoduleilla toimivan pelikoneen, Nintendo 64 kehittämiseen. Sega Saturn ja Sony Playstation lanseerattiin Yhdysvaltojen markkinoille samoilla vuoden 1995 E3-pelimessuilla. Saturn esiteltiin Segan toimesta 399 dollarin hintalapun kanssa. Sony laittoi markkinointistragiansa kiireellä uusiksi.

Yön yli kestäneen kiivaan aivoriihen jälkeen Sonyn kehityspäällikkö Phil Harrison asteli messulavalle esittelemään Playstationin ehkä pelihistorian ytimekkäimmän puheen saattelemana. Hän lausui ”Two-ninety-nine” ja tiputti mikrofonin ja käveli pois samalla, kun yleisö räjähti suosionosoituksiin. Sata dollaria kilpailijaansa halvempi pelikone oli viimeinen niitti Segan hiipuvalle menestykselle konsolipelimarkkinoilla etenkin Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

3. Saddam Hussein ja Playstation 2 -sotatietokone?

Sony jatkoi menestyskulkuaan vuonna 2000 julkaistessaan Playstation 2 -laitteen, josta tuli kaikkien aikojen suosituin pelikone yli 155 miljoonan keskusyksikön maailmanlaajuisella myynnillä.

Laite oli hinnaltaan huokea, mutta suorityskyvyltään aikansa pc-tietokoneiden luokkaa. Playstation 2:een suunniteltiin Linux-pohjainen käyttöliittymä ja siihen sai ostettua näppäimistön sekä hiiren, mikä sai sen toimimaan tarvittaessa myös perinteisen tietokoneen kaltaisesti.

Vuonna 2000 lähti liikkeelle erikoinen huhu, jonka mukaan Irakin edesmennyt presidentti Saddam Hussein olisi yrittänyt salakuljettaa 1 400 Playstation 2 -konetta kauppasaarron kurittamaan kotimaahansa. Husseinin väitettiin halunneen linkittää kyseiset konsolilaitteet toisiinsa muodostaen näin supertietokoneen, jota hän käyttäisi sotatarkoituksiin.

Huhua ei koskaan varmistettu, eikä varmaa tietoa sen lähteestä ole saatu. Sony otti kuitenkin kaiken markkinahyödyn irti, kun huhu levisi valtamedioissa NBC:n tekemän uutisoinnin myötä.

4. Mr. Playstation 2 ja avioliitto pelikoneen kanssa

Vuonna 2002 BBC uutisoi, että Dan Holmes -niminen englantilaismies olisi virallisesti vaihtanut nimensä Playstation 2:ksi. Holmes kertoi haastattelussa pelaavansa pleikkaa päivittäin tuntikausia, ottavansa Playstation 2:n mukaan lomamatkoille ja upottaneensa peleihin jo tuolloin yhteensä 7 000 puntaa.

Tästä hyvästä hänen lähipiirinsä kiusasi häntä jatkuvasti läheisestä suhteestaan pelikoneeseen, joten hänelle nimenvaihto oli luonnollista. Mr. Playstation 2 mainitsi jopa halunneensa mennä naimisiin pelikoneensa kanssa, mutta paikalliset papit ja viranomaiset eivät olleet epätavallisen liiton siunaamisesta innoissaan.

5. Ohjainsymbolien sekoittaminen nosti japanilaiset takajaloilleen

Pleikka-ohjaimet ovat muuttuneet ja kehittyneet jokaisen viiden pelikoneen julkaisun yhteydessä, mutta yksi on pysynyt samana: rasti, ympyrä, neliö ja kolmio peliohjaimessa.

Kuviosymbolit eivät olleet pelkästään tapa erottautua kilpailijoista, jotka luottivat ohjaimisssaan kirjain- tai värisymboleihin. Playstationin nappien takaa löytyy johdonmukaista logiikkaa.

Playstationin ohjainta suunnitellut japanilaisinsinööri Teiyu Goto avasi 1up-median haastattelussa symbolien merkitykset. Vihreä kolmio symboloi näkökulmaa – joko henkilön päätä tai suuntaa. Vaaleanpunainen neliö symboloi paperiarkkia, jolla avataan valikkoja tai dokumentteja. Sininen X- ja punainen O-nappi symboloivat hänen mukaan ”kyllä” tai ”ei” -päätöksentekoa. Alkuperäiset ajatukset nappien funktiosta ovat sekoittuneet pelien kehittyessä ja ohjainten monipuolistuessa.

Pahin kulttuurishokki ohjainten suhteen koettiin Japanissa Playstation 5:n julkaisun yhteydessä vuonna 2020, kun Sony päätti yhdenmukaistaa näppäinten funktion länsimaalaisen symboliymmärryksen mukaan. Japanissa X oli aina tarkoittanut kieltäytymistä ja O hyväksymistä, mutta nyt näppäinfunktiot päätettiin kääntää Japanissakin päinvastaiseksi. Pelaajakunnan lihasmuistin muuttaminen aiheutti ymmärrettävää porua Playstationin kotimaassa.

Kuuntele lisää knoppeja pleikkahistoriasta Kulttuuriykkösen Sony Playstation 30 vuotta — Nintendon oharit synnyttivät sen pahimman kilpailijan, joka mullisti pelimaailman -lähetyksestä.

Mikä on sinun keskeisin Playstation-muistosi? Entä lempipelisi? Voit kommentoida aihetta tiistaihin 3.12. kello 23:een saakka.

Jaa.
Exit mobile version