tiistai, 26 marraskuun

Tutkijat haluvat päästä käsiksi pian turmakoneen lentotietoja tallentaneisiin mustiin laatikoihin, joita ei löydetty vielä tiistaiaamupäivään mennessä.

Liettuan turmakoneen tutkijat eivät olleet tiistaiaamupäivään mennessä löytäneet DHL:n rahtilentoa operoineen lentokoneen mustia laatikoita. Niihin ovat tallentuneet koneen tekniset lentotiedot sekä ohjaamon käymät keskustelut.

Swiftairin operoima rahtilento putosi maahan reilun kilometrin päässä Vilnan lentokentän kiitoradasta. Turmassa kuoli koneen 48-vuotias espanjalainen kapteeni. Kolme muuta loukkaantuivat.

Tämä turmasta ja tutkinnasta tiedetään nyt.

Viimeiset vaiheet

Turmakone oli lähtenyt Leipzigista kello 4.08 paikallista aikaa maanantaina aamuyöllä. Kone oli laskeutumisen viimeisessä vaiheessa kello 5.28, kun se tuntemattomasta syystä putosi Vilnan lentokentän pohjoispuolelle.

Kone syttyi tuleen, liukui palavana maassa toista sataa metriä ja sytytti tuleen muun muassa asuintalon, jonka asukkaat pelastuivat.

Liettuan yleisradioyhtiön LRT:n haastattelussa poliisikomisario Arūnas Paulauskas sanoi maanantai-iltana, että lento vaikutti olleen putoamiseen asti rutiinikurssilla. Merkkejä epänormaalista toiminnasta koneen sisällä ei tähän mennessä ole havaittu.

Silminnäkijät

Turmalla oli vain joitakin silminnäkijöitä, koska se sattui varhain aamulla.

Uutistoimisto Reutersille puhunut vilnalainen Kotryna Ciupailaite näki putoamisen autostaan. Hänen mukaansa kone kallistui oikealle juuri ennen maahansyöksyä aivan kuin se olisi yrittänyt kääntyä.

Kallistuminen näkyy myös ylläolevassa videossa, joka on peräisin läheisen laskettelurinteen turvakamerasta.

Miehistön kunto

Koneen maahansyöksyssä kuoli koneen espanjalainen kapteeni.

Poliisikomisario Arūnas Paulauskasin mukaan turmasta selvinneet espanjalainen perämies ja saksalainen ovat vaikeasti loukkaantuneita eikä heidän kanssaan ole juurikaan voitu kommunikoida.

Poliisi on pystynyt puhumaan enemmän loukkaantuneen liettualaisen kanssa, mutta ei ole kommentoinut keskustelun sisältöä. Loukkaantuneita hoidetaan Vilnan yliopistollisessa sairaalassa ja Santaran klinikalla.

Koneen kunto

Turmakone kuului espanjalaiselle Swiftair-yhtiölle, joka lentää lyhyitä rahtilentoja Euroopassa DHL:n puolesta. Kone oli yhdysvaltalaisen Boeingin valmistama 737-400-tyyppinen rahtikone. Kone oli 31 vuotta vanha.

Ennen kohtalokasta lentoa kone oli seissyt Leipzigissa lentämättä kaksi vuorokautta. Tutkinta selvittää muun muassa, millaisia huoltotöitä koneelle seisonta-aikana tehtiin.

Monikansallinen tutkinta

Yhdysvaltain onnettomuustutkintakeskus johtaa Liettuan oikeusministeriön alaisen onnettomuustutkintakeskuksen kanssa tutkintaryhmää, johon kuuluvat myös turmakoneen valmistajan Boeingin ja Yhdysvaltain ilmailuhallinnon edustajat.

Tutkintaa avustavat myös Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, Euroopan lentoturvallisuusvirasto ja Saksan tutkintaviranomaiset.

Liettuan poliisi on turvannut turmapaikan ja tehnyt siellä alustan arvion. Tutkintatyö turmapaikalla keskeytettiin yöksi ja sitä jatketaan tiistaina.

Mitä tutkitaan?

Tutkinta kerää tiedot lentokoneen huolloista ja lentohistoriasta. Miehistön osalta selvitetään pätevyys, lepo, työajat ja koulutus.

Tutkinnan kohteena ovat turmapaikan säätiedot sekä lentoasemajärjestelmien toiminta, erityisesti laskeutumisjärjestelmä ja lennonvarmistustiedot.

Turmapaikalta otetaan talteen kaikki koneen ja lastin jäänteet analysoitavaksi.

– Myös tiettyjä mikrohiukkasia etsitään, onko niissä räjähdysaineiden jäänteitä tai onko olemassa ainejäämiä, jotka olisivat voineet syttyä itsestään, sanoo poliisikomisario Arūnas Paulauskas LRT:lle.

Miksi terromismi on esillä?

Liettuan viranomaisten mukaan alustavsti ei ole nähtävissä, että koneen putoamiseen olisi vaikuttanut jokin vieras, ulkopuolinen voima.

Liettuan tiedustelupalvelun johtaja Darius Jauniškis sanoi uutistoimisto AP:n mukaan, että terroismin mahdollisuutta ei voi rajata pois.

Terrorismin mahdollisuus on esillä sen vuoksi, että kesällä DHL:n Leipzigin rahtiterminaalissa oli useita tulipaloja, jotka syttyivät rahtipaketteihin kätketyistä sytyttimistä.

Myös Britanniassa on tutkittu samanlaista paloa Birminghamin rahtiterminaalissa.

Siksi läntiset tiedusteluviranomaiset kesällä varoittivat, että Venäjän tiedustelupalvelu yrittää sabotoida tällä tavoin Ukrainaa sodassa tukevia maita.

– Venäjän on käymässä aggressiivisemmaksi. Vielä ei ole kuitenkaan sellaisia tietoja, joiden perusteella voisimme osoittaa ketään sormella, Darius Jauniškis sanoi.

– Meidän on vakavasti kysyttävä itseltämme, oliko tämä onnettomuus, sanoi maanantaina myös Saksan ulkoministeri Annalena Baerbock.

AP, Reuters

Jaa.
Exit mobile version