sunnuntai, 19 toukokuun

16-vuotias Konsta Keskilä on parhaillaan ajo-opetuksessa, jota antaa oma isä, Vesa Keskilä.

Jääkiekkoa harrastava kaarinalainen aikoo hakea ikäpoikkeuslupaa ajokorttia varten heti, kun se on mahdollista, eli ensi syksynä, 3 kuukautta ennen kuin hän täyttää 17 vuotta.

Ajokortti helpottaisi kulkemista harrastuksiin ja muuallekin.

– Pelimatkat voivat päättyä puolenyön jälkeen, jolloin julkinen liikenne on vähäistä. Pääsisin itse kotiin, eikä tarvitsisi vanhempien tulla hakemaan, Konsta Keskilä sanoo.

Myös isän mielestä pojan ajokortti helpottaisi koko perheen arkea.

– Vanhempien rooli tänä päivänä on kuskata harrastuksiin ja rientoihin. Monta kertaa minuuttiaikataululla mennään, Vesa Keskilä sanoo.

Hänen mielestään on hyvä asia, että nuoret voivat saada ajokortin poikkeusluvalla ennen 18 vuoden ikää.

– Tämä on oikea suunta, vaikka ylilyöntejä saattaakin tapahtua. Mutta tapahtuu niitä vanhemmillakin kuljettajilla.

Jopa puolet hakemuksista puutteellisia

Ajokortin saaminen 17-vuotiaana tuli mahdolliseksi vuonna 2018 ikäpoikkeuslupamenettelyn avulla. Valtaosa noin 20 000 nuoresta, jotka ajokorttia vuosittain hakevat, sen myös saavat.

Traficomin tilastojen mukaan hakemuksista on hylätty vain 4,05 prosenttia.

Haetut ja myönnetyt ikäpoikkeusluvat -pylväsgrafiikka.

– Ikäpoikkeuslupaa ajokorttia varten voidaan hakea Traficomin sähköisessä palvelussa yhdeksällä eri syyllä, mutta yhden täyttyminen riittää luvan myöntämiseen, sanoo liikenne- ja viestintävirasto Traficomin päällikkö Henna Antila.

Pääsyyt myöntämiseen ovat opiskelu, työ ja harrastus, ja niihin käytettävän matkan pituus.

Antila kehottaa tutustumaan tarkasti Traficomin ajokortti-info -sivustoon, jossa neuvotaan, kuinka ikäpoikkeuslupaa haetaan.

Hän sanoo, että jopa puolet ikäpoikkeuslupahakemuksista on ollut puutteellisia, ja niitä on jouduttu täydentämään. Tämä viivästyttää hakemusten käsittelyä.

– Nyt jonossa on alle 2 000 hakemusta, ja käsittelyyn ottoaika on kuukausi.

Tyypillisiä virheitä hakemuksissa ovat tarvittavien todistusten puuttuminen tai puutteellisuus.

– Jokaisen syyn osalta on toimitettava jonkinlainen todistus. Esimerkiksi läsnäolotodistus oppilaitokselta, työtodistus työnantajalta tai valmentajalta todistus harrastuksen tavoitteellisuudesta.

Mikäli Traficomin asettamat ehdot eivät täyty, ikäpoikkeuslupaa ei myönnetä. Jouston tai harkinnan varaa ei ole.

Päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen. Tätä mahdollisuutta on käyttänyt aniharva, alle prosentti kielteisen päätöksen saaneista.

Hallinto-oikeus on käsitellyt vain 47 ikäpoikkeuslupahakemusta, joista seitsemässä hallinto-oikeus kumosi Traficomin kielteisen päätöksen.

Ikäpoikkeusluvat suhteutettuna ikäluokkaan vuonna 2023. Eniten poikkeuslupia on Etelä-Pohjanmaalla, 56 prosenttia ikäluokasta. Vähiten uudellamaalla, noin 20 prosenttia ikäluokasta.

Ikäpoikkeuslupa poistunee

Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen uskoo, että ikäpoikkeuslupa poistuu Suomesta lähivuosina. Tämä johtuu syksyllä valmistuvasta Euroopan unionin ajokorttidirektiivistä, jonka myötä Suomessa avataan ajokorttilaki uudelleen.

– Harkitsisin tosi vahvasti, tarvitsemmeko ikäpoikkeuslupaa. Jos ikäluokasta 40 prosenttia sitä hakee, ja melkein kaikki sen saavat, ei se ole mikään poikkeuslupa.

EU:n ajokorttidirektiivin sisällöstä ei tiedetä tarkasti, mutta ilmeisesti lähtökohta on, että alaikäinen ei saisi ajaa autoa yksin ilman apukuljettajan mukanaoloa.

Pasi Anteroisen mielestä Suomen poikkeuslupamalli onkin eurooppalaisittain poikkeuksellisen vapaa, ja sitä on tiukennettava.

– En tiedä ketään, joka sanoisi, että nykysysteemi on hyvä. Siihen täytyy tulla muutoksia.

Miksi luvan sitten niin moni saa? Siihen on Anteroisella vahva arvaus.

– On hyvin vaikea olla saamatta lupaa. En ala neuvomaan nuorisoa, mutta ei ole kovin vaikeaa kirjata perusteluja niin, että poikkeusluvan saa. Epäilen, että siinä käytetään luovuutta.

Jaa.
Exit mobile version