Maksupääte saattaa kysyä ruokailun jälkeen, haluaako asiakas jättää tippiä. Maran varatoimitusjohtajan mukaan sitä ei kannata säikähtää.
Yhä useammassa ravintolassa voi tipata kortilla maksamisen yhteydessä.
Viime vuosina moni yksityinen tai ketjuun kuuluva ravintola on ottanut käyttöön maksupäätteen, joka mahdollistaa tipin antamisen, kertoo PAMin matkailu- ja ravintola-alan sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala.
Muun muassa Tampereella toimivien Olympiakorttelin ja Bonker Moodcourtin osakas Eero Koiranen kertoo, että kortilla tippaaminen mahdollistettiin osassa ravintoloista noin vuosi sitten.
Idea sai alkunsa asiakkaiden toiveesta. Osa harmitteli, kun tippiä ei voinut jättää kortilla.
– Kyllä niitä varmaan viikkotasolla tuli, että voiko jättää tippiä, kun käteistä ei ole.
Maksupäätteen tippitoiminto on otettu käyttöön myös osassa Noho Partnersin ruokaravintoloista, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Jarno Suominen.
Hänen mukaansa tippaaminen maksupäätteellä on ollut mahdollista jo parinkymmenen vuoden ajan.
– Maksupäätevalmistajat tuovat uusia toimintoja laitteisiin säännöllisesti. Tippikysely on esimerkki tällaisesta toiminnosta, Suominen kertoo.
Tipin jakamisesta päätetään itse
Kortilla tippaaminen voi herättää kysymyksen siitä, kenelle tippi lopulta menee.
PAMin Raimo Hoikkalan mukaan tippi on aina asiakkaan ja työntekijän välistä, eikä työnantajan vastuulla. Sen vuoksi tippikäytännöstä ei mainita Suomessa esimerkiksi työsopimuksessa.
Työntekijät saavat myös itse päättää, miten tippi jaetaan.
Nohon Jarno Suominen kertoo, että ravintolan henkilökunta huolehtii itse tippien käsittelystä ja käyttämisestä.
Eero Koiranen kertoo, että heidän ravintoloissaan potti jaetaan kuukausittain tai puolen vuoden välein työntekijöiden kesken. Näin myös keittiön puolella työskentelevät voivat saada kiitosta työstään.
Raha saatetaan käyttää yhteiseen tekemiseen tai se jaetaan suoraan työntekijöille.
– Työntekijät ovat saaneet itse päättää käytännön.
Mara: Voi helpottaa kirjanpitoa
Sähköisestä tippaamisesta voi olla yllättäviä hyötyjä.
Maksupääte pystyy erottelemaan sähköisesti sen, mikä maksettavasta summasta on työntekijälle kohdistettua tippiä ja mikä ravintolan tuloa.
Matkailu- ja ravintolapalveluiden etujärjestö Maran varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi kertoo, että kortilla tippaaminen voi helpottaa verotuksellisia ja kirjanpidollisia asioita.
Tippi on Suomessa veronalaista tuloa.
Ravintolaillallinen kuuluu yrityksen liikevaihtoon ja verotetaan sen mukaisesti. Tippi ei taas ole yrityksen myyntiä ja se menee toiseen pottiin, kertoo Aittoniemi.
– Eli niiden on oltava kirjanpidossa eri paikassa. Sen takia sen maksupäätteen on tiedettävä, onko kyse yrityksen myynnistä vai tipistä.
Tippaaminen on aina vapaaehtoista
Tipin pyytämistä maksupäätteellä ei Veli-Matti Aittoniemen mukaan kannata pelästyä.
– Se on osoitus, että firmalla on tippikäytäntö päätettynä ja asia hoidetaan kunnolla. Ja sitten myös siitä, että tippi menee erilliseen pottiin eikä yrityksen myyntiin.
Aittoniemi muistuttaa, ettei Suomessa tarvitse ahdistua, vaikkei mitään jättäisikään.
– Meillä ei ole sellaista kulttuuria. Ihmisiä ei ole tarkoitus painostaa kysymyksellä.
Eero Koirasen mukaan tippaaminen halutaan mahdollistaa, mutta sitä ei vaadita.
– Jos maksupäätteellä kysytään tippiä, on enemmän kuin fine kieltäytyä.