Koululaisen mainos oli luotu tekoälypohjaisesti, ja sitä oli näytetty Google Ads -verkoston mainospaikoilla.
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut huomautuksen Koululainen-lehdelle, koska lehti mainosti seuranhakupalvelu Tinderissä, MEN kertoo tiedotteessaan.
Neuvoston mukaan Koululaisen mainos oli luotu tekoälypohjaisesti ja mainosta oli näytetty Google Ads -verkoston mainospaikoilla. Koululaisen mainostaminen Tinderissä on MEN:n mukaan hyvän tavan vastaista.
– Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta, MEN perustelee huomautustaan.
Neuvoston mukaan kolme pistettä ilmaisun lopussa oli omiaan lisäämään hämmennystä.
MEN sanoo tiedotteessaan, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja. Koululaisen tapaus oli ensimmäinen kerta, kun MEN arvioi tekoälyllä toteutettua ja kohdennettua mainossisältöä.