torstai, 19 syyskuun

Pohjalaismaakunnilla sekä Ruotsin Länsi-Pohjalla on tarve nopeille lennoille. Teollisuus kasvaa ja työvoiman pitäisi päästä liikkumaan maasta toiseen.

Kokkola–Pietarsaaren ja Ruotsin Skellefteån lentoasemien välille kaavaillaan vähäfossiilista lentoliikennettä, kertovat maiden lentohalliyhtiöt tiedotteessaan.

Reitillä lennetään jo taksi- ja liikelentoja, mutta reittiliikennettä ei ole.

Kuntien omistama ja alueen lentoliikennettä kehittävä Kruunupyyn lentohalli-yhtiö sekä Skellefteån lentoasema ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tavoitteena on aloittaa säännöllinen kaupallinen liikenne.

Siinä käytettäisiin aluksi 50-prosenttisesti uusiutuvaa lentopolttoainetta eli lähinnä biopohjaista e-polttoainetta.

Tekniikan kehittyessä siirryttäisiin sähkölentoihin. Kokkola–Pietarsaaren kentälle on tarkoitus rakentaa Suomen ensimmäinen sähkölentokoneiden latausasema.

Skellefteåssa puolestaan kehitetään fossiilivapaata ilmailutekniikkaa drooneista sähkö- ja vetylentokoneisiin.

Pohjoismaiden liikenneministerit sopivat elokuun puolivälissä, että pohjoismaisille reiteille tuodaan fossiilivapaita lentoja vuoteen 2030 mennessä. Sopimuksella maat pyrkivät muun muassa kirittämään pohjoismaista yhteistyötä.

Tähtäimessä on myös edelläkävijän rooli fossiilivapaan kaupallisen lentoliikenteen aloittamisessa.

Ruotsin ja Suomen välillä on tulevina vuosina tarvetta lisäyhteyksille.

Lisää: Kokkola hamuaa uusia työntekijöitä vetovoimakampanjalla – lähivuosien mittavat investoinnit kasvattavat työvoiman tarvetta

Keski-Pohjanmaalle on tehty viime vuosina suuria investointeja muun maussa litiumin tuotantoon ja rikastukseen. Kaivosyhtiö Keliberin jättiprojektin suurin satsaus eli kemiantehdas on aloittamassa toimintaansa Kokkolan suurteollisuusalueella.

Litium on tärkeä raaka-aine myös Pohjois-Ruotsin akkuteollisuudelle ja Skellefteåhon rakenteilla olevalle tehtaalle. Alueen yrityksissä on lentohalliyhtiön mukaan kysyntää nopeille lentoyhteyksille.

Jaa.
Exit mobile version