perjantai, 15 marraskuun

Boltin kyytisovelluksesta voi poistua maanantaina jopa yli kaksi sataa kuljettajaa, sanoo protestia järjestävä Nazim Alsaew.

Nazim Alsaew ei sulje pois palaamista Bolt-kuskiksi, jos ehdot paranevat. Hänet kuvattiin lokakuussa Helsingin Alppilassa Bolt-kuljettajien mielenilmauksessa. Kuva: Jorma Vihtonen / Yle

Iso osa kyytipalvelu Boltin kuljettajista aikoo lopettaa yhtiön välittämien kyytien ajamisen tulevana maanantaina, väittää Bolt-kuljettaja Nazim Alsaew.

– Bolt ilmoitti, ettei se aio muuttaa kuljettajien ehtoja, joten aloitamme boikotin.

Kuljettajien whatsapp-ryhmän kyselyssä 125 kuljettajaa ja taksiyrittäjää ilmoittautui mukaan boikottiin. Yle on nähnyt osia ryhmän keskustelusta.

Jos kaikki 125 ilmoittautunutta jättävät Boltin kyydit maanantaista lähtien ajamatta, alustalta poistuu jopa 250 kuljettajaa, sillä osalla yrittäjistä on useita autoja ja työntekijöitä, Alsaew arvioi.

Kaikkiaan Boltin kyytejä ajaa Suomessa noin 500–600 kuljettajaa.

Nazim Alsaew oli mukana järjestämässä lokakuussa Bolt-kuljettajien mielenilmausta, johon kokoontui yli 70 kuljettajaa vaatimaan hintojen nostamista ja pienempää välityspalkkiota.

Pari vuotta Suomessa toimineen alustayhtiön välityspalkkio kyydeistä on noussut 15:sta 23:een prosenttiin. Lisäksi yhtiö on laskenut kyytien hintoja. Näin kuljettajalle on jäänyt entistä pienempi palkkio kyydin ajamisesta.

Lue tästä jutusta, miten Bolt-kuljettajan ansiot muodostuvat.

Uudelle alustalle

Boltin alustalta irtautumista suunnittelevat kuljettajat aikovat siirtyä ajamaan amerikkalaisen Uberin ja uuden Good Way -sovelluksen välittämiä kyytejä, Alsaew kertoo.

Suomalaisomistuksessa oleva Good Way tarjoaa hänen mukaansa parempia ehtoja, pienemmän välityspalkkion ja reilut hinnat.

Pari vuotta sitten perustettu yhtiö toimii Helsingissä ja Tampereella ja sillä on noin 300–400 kuljettajaa, kertoo toimitusjohtaja Netta Ahokangas.

– Good Wayn kyydit ovat noin 20–30 prosenttia kalliimpia kuin Boltin, Ahokangas arvioi.

Alustataloutta on Suomessa rakennettu liian paljon halpatyövoimaa hyödyntäen, hän sanoo. Good Wayn välityspalkkio on pienempi kuin Boltilla.

– Sovellusta on rakennettu yhdessä kuljettajien kanssa ja tavoitteena on reilu ansio myös heille, hän sanoo.

Bolt: Ei suurta eroa Boltille ja perinteisille taksiyhtiöille työskentelyssä

Boltin maajohtaja Mikael Uusivuori sanoi Ylelle lokakuussa, että yhtiö nostaa välityspalkkiota vain harkitusti, ja uskoo, että sen nostamisella on pitkäjänteisiä positiivisia vaikutuksia myös kuljettajille.

Ensi maanantaille suunniteltua boikottia Uusivuori kommentoi Ylelle Boltin viestinnän kautta sähköpostitse. Hänen mukaansa yhtiö ymmärtää joidenkin kuljettajien esiintuoman huolen heidän toimeentulostaan.

Uusivuoren mukaan Boltille työskentelyssä joka taksiyrittäjänä tai taksiyrittäjän työntekijänä ei ole merkittäviä eroja verrattuna perinteisiin taksiyhtiöihin.

Yhtiö tarkkailee tilannetta protestin suhteen ja pyrkii tarjoamaan keskeytyksetöntä palvelua niin kuljettajille kuin kyytejä tilaaville asiakkaille, Uusivuori sanoi sähköpostiviestissä perjantaina illalla.

Alla olevalla lokakuun mielenilmauksen yhteydessä kuvatulla videolla Taron Muradyan ja Nazim Alsaew kertovat, miksi kuljettajat vaativat Boltia nostamaan kyytien hintoja ja laskemaan välityspalkkiota.

Juttua täydennetty 15.11. kello 17.20 Boltin Suomen-maajohtajan tuoreilla kommenteilla suunnitellusta boikotista.

Jaa.
Exit mobile version