Kyytipalvelu Bolt ilmoitti tänään isoista lisäansioista tällä viikolla kyytejä ajaville. Yhtiön mukaan bonukset eivät kuitenkaan liity boikottiin.
Virolaisen kyytipalvelu Boltin kuljettajien boikotti yhtiötä vastaan jäi yhden päivän mittaiseksi.
Kuljettajat vaativat lokakuussa alustatalousyhtiötä parantamaan ehtojaan niin, että kyydeistä jäisi kuljettajalle suurempi osa.
Bolt ilmoitti, ettei se aio muuttaa ehtoja, joten iso osa kuljettajista aikoo jättää yhtiön sovelluksen, kertoi vuoden ajan Bolt-kyytejä ajanut Nazim Alsaew perjantaina.
Boikotti kuitenkin lopetettiin maanantaina alkuillasta, sillä yhtiö tarjosi kuluvalle viikolle mahdollisuuden yli 400 euron lisäansioihin, Alsaew kertoo Ylelle.
Osa kuljettajista pettyi päätökseen ja olisi halunnut jatkaa boikottia, Alsaew sanoo.
– Monella on laskuja maksettavana, joten on ymmärrettävää, että ihmiset tarttuvat tarjottuun rahaan.
Varsinaisia ehtojaan eli esimerkiksi välityspalkkiotaan Bolt ei kuitenkaan muuttanut.
- Lue tästä jutusta, miten Bolt-kuljettajan ansiot muodostuvat.
Bolt: Ainakin kymmeniä kuljettajia lähti
Boltin kyytejä välittävältä alustalta poistui maanantaina ainakin kymmeniä kuljettajia, arvioi yhtiön Suomen-maajohtaja Mikael Uusivuori Ylelle.
Alkuillasta kuljettajien määrä alustalla oli kuitenkin hänen mukaansa normalisoitunut.
Uusivuoren mukaan tänään tarjolle tulleet, loppuviikon kyytejä ajaville tarjolla olevat lisäpalkkiot eivät liity boikottiin, vaan startup-tapahtuma Slushiin, joka lisää kyytipalvelun kysyntää.
Nazim Alsaewin mukaan lisäansiot olivat kuitenkin suurempia ja niitä ilmoitettiin kerralla useammalle päivällä kuin tavallisesti.
Kuljettajien tarkka määrä on salaisuus
Perjantaina Alsaewin mukaan näytti siltä, että Boltin vastaiseen boikottiin liittyisi jopa 250 kuljettajaa. Maanantaina hän arvioi alustalta lähteneiden määräksi 200.
Boltin Uusivuoren mukaan lähtijöitä oli kuitenkin huomattavasti vähemmän, enimmillään sata.
Boltin kyytejä ajavien autojen tai kuljettajien tarkkaa määrää yhtiö ei kerro liikesalaisuuteen vedoten. Pari vuotta sitten niitä oli noin 500.
Määrä on Uusivuoren mukaan kasvanut sen jälkeen ‘tasaisesti’, mutta tarkemmin hän ei määrästä halua kertoa.
Alla olevalla lokakuun mielenilmauksen yhteydessä kuvatulla videolla Taron Muradyan ja Nazim Alsaew kertovat, miksi kuljettajat vaativat Boltia nostamaan kyytien hintoja ja laskemaan välityspalkkiota.