lauantai, 15 maaliskuun

Tiukempi tieliikennelaki on vähentänyt kuolonkolareita yli viidenneksellä, kertovat poliisin tilastot.

ROOMA Pari lasillista viiniä ja autolla kotiin. Tällainen oli Roomassa asuvan Claudia Deganuttin, 35, ja monen muun italialaisen arkea – kunnes maan oikeistohallituksen uusi tieliikennelaki muutti tavat.

Viime joulun alla voimaan astunut laki on noussut Italiassa suureksi puheenaiheeksi. Italian mediassa on alettu pohtia, kuinka monta lasillista voi juoda niin, ettei 0,5 promillen rattijuopumusraja ylity.

Laki suitsii liikenteen käyttäjien käytöstä tiukemmin rangaistuksin. Nyt 0,5 promillen humalassa ajamisesta voi saada puolen vuoden ajokiellon ja tuntuvat sakot.

Samalla poliisi on lisännyt valvontaa tuntuvasti.

Deganuttin laki on saanut varpailleen. Hän on tullut aperitiiville tänään kävellen.

– Kun kaverit pyytävät ulos toiselle puolelle kaupunkia viettämään iltaa, en enää halua mennä autolla. En kaipaa ongelmia, hän sanoo.

Tuhansia ajokieltoja aiempaa enemmän

Uusi tieliikennelaki rankaisee aiempaa ankarammin päihteiden vaikutuksen alaisena ajamisen lisäksi myös esimerkiksi ylinopeudesta sekä puhelimen käytöstä liikenteessä. Myös sähköpotkulautojen käyttösääntöjä on kiristetty: niiden kuljettajan pitää nyt käyttää kypärää.

Tieliikennelakia rikkoneita on myös saatu kiinni aiempaa enemmän.

Laki näyttäisi myös tehonneen. Sen voimaan tulon jälkeen kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet yli viidenneksellä, kertovat poliisin tilastot.

Italiassa tapahtuu liikennekuolemia Euroopan unionin maiden keskiarvoa enemmän. Maa on sijalla 21. listauksessa, joka mittaa kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien määrää asukasta kohden.

Suomi on listauksen turvallisessa kärkipäässä, sijalla neljä. Vaarallisinta liikenne on Bulgariassa ja Romaniassa.

EU:n mukaan neljännes liikennekuolemista liittyy alkoholin käyttöön. Italiassa tämä luku on reilusti pienempi – maassa vajaassa kymmenesosassa liikenneonnettomuuksista oli osallisena alkoholi.

Vaihtoehdot autolle vähissä

Roomalainen Deganutti tietää, että monissa muissa Euroopan maissa ei ole hyväksyttävää lähteä rattiin edes yhden oluen jälkeen.

Viinimaa Italiassa kulttuuri poikkeaa tästä. Lasillisen juominen seurassa on sosiaalinen tapa, monelle melkein jokailtainen sellainen.

Deganuttin mukaan on oikein panostaa liikenneturvallisuuteen. Hän korostaa, ettei ennen uutta lakiakaan ajanut autoa kunnon humalassa, mutta parin lasillisen jälkeen joskus kyllä.

– Ongelma tässä ei ole se, että rangaistaan ajamisesta humalassa, vaan se, ettei tarjota muita mahdollisuuksia palata kotiin iltaisin ja öisin.

Suuressa osassa Italiaa julkinen liikenne ei ole muiden EU-maiden tasolla, varsinkaan öisin, sanoo Deganutti.

– Muualla Euroopassa metrot ovat auki öisinkin, mutta ei täällä. Nuorten pitää päästä elämään elämäänsä.

Uuden lain myötä Deganutti kutsuu nyt useammin ystäviä kylään kotiinsa. Vaihtoehtoisesti hän käyttää taksia iltaisin, vaikka se maksaa paljon.

Alkoholin myynti laski

Italian ravintoloissa laki näyttäisi ensimmäisinä kuukausina johtaneen alkoholin myynnin vähenemiseen. Esimerkiksi Veneton alueella alkoholin myynnin kerrotaan laskeneen 15-20 prosenttia.

Rooman Pigneton kaupunginosassa sijaitsevasta viinibaaristakin kerrotaan, että laki on vaikuttanut ihmisten tapoihin ja saanut heidät juomaan maltillisemmin.

Jotkut taas lähtevät yhä liikkeelle autolla, mutta miettivät tapoja välttää poliisien tarkastuspisteet, sanoo Enoteca di Via Maceratan tarjoilija Nello A. Romano.

– Olemme nähneet sellaistakin, että porukasta yksi pysyttelee selvinpäin ja kuskaa muut kotiin.

– Jos sen saisi juurrutettua käytännöksi, niin sehän voisi toimia, hän lisää.

Jaa.
Exit mobile version