perjantai, 17 toukokuun

Maaliskuussa pankkikortilla maksetut ostokset veloitettiin könttänä huhtikuussa, kertoo jätkäsaarelainen perheenäiti.

Lähes 30:ssä Lidlin myymälässä eri puolilla maata on ollut ongelmia maksujen välittymisessä maaliskuusta lähtien.

Eriasteista korttiveloitusten viivettä on ollut kaikkiaan kymmenillä tuhansilla Lidlin asiakkailla.

Lidl on vaihtamassa korttimaksupäätteitään. Siinä yhteydessä ilmeni ohjelmisto-ongelma, jonka takia maksutapahtumat eivät ole välittyneet pankkiin oikea-aikaisesti.

Helsinkiläinen Anu Myllylä huomasi Jätkäsaaren Lidlin kassajonossa viime viikolla, ettei hänen pankkikorttinsa toiminut useista yrityksistä huolimatta.

Hän tarkisti verkkopankkinsa ja huomasi yllätyksekseen, että perheen kahden eri tilin saldot olivat menneet miinukselle.

– Ensimmäisenä säikähdin, onko joku kaapannut minun tietoni, vai mitä tässä on tapahtunut.

Myllylälle selvisi pian, että hänen maaliskuussa Lidlin lähikaupassa tekemänsä ostokset oli veloitettu takautuvasti vasta huhtikuussa.

Käytetyt rahasummat olivat ensin näkyneet katevarauksissa, mutta rahat olivat palautuneet takaisin perheen taloustilille.

Hän jatkoi kuluttamista normaaliin tapaan tarkkaillen käytettävissä olevaa rahamäärää tilin saldosta.

Eräänä päivänä perheen taloustililtä lähti ilman eri varoitusta 350 euroa. Tili romahti 150 euroa miinukselle.

Myllylä kertoo olevansa raivona. Ei siksi, että häneltä olisi otettu ylimääräistä rahaa, vaan siksi, että Lidlin tiedottaminen ja virheen korjaaminen oli hänen mielestään heikkoa. Vasta Lidlin asiakaspalvelun kautta Myllylä sai tiedon, että kaupassa oli ollut ongelma maksutietojen välittymisessä maksupäätteeltä.

Myllylän mielestä Lidl olisi voinut olla aktiivinen ja esimerkiksi tuoda kauppaan infolappuja, että on tapahtunut virhe ja takautuvasti tuleviin laskuihin kannattaa varautua.

Korttiveloitusten viiveestä on julkaistu parin lauseen tiedote Lidlin kotisivulla asiakaspalvelu-välilehden takana. Lidl Plus -sovelluksesta asiasta ei löydy mainintaa.

Lidl sanoo, että henkilökunta niissä myymälöissä, joita asia koskee, on ohjeistanut asiakkaita olemaan yhteydessä asiakaspalveluun.

Myllylän mukaan hänen lähikauppansa henkilökunta ei tiennyt asiasta sen enempää, vaikka heidänkin tileiltään oli tehty isoja veloituksia.

Yle on nähnyt asiakkaiden ja Lidlin välistä viestinvaihtoa.

Tilinylitys korvataan

Lidl Suomen talousjohtajan Sami Pyykösen käsityksen mukaan viimeisetkin viivästyneet maksutapahtumat on veloitettu tänään maanantaina.

Pisimmillään veloitus on voinut viivästyä jopa kolme ja puoli viikkoa.

– Ehkä olisi ollut joitain muitakin vaihtoehtoja tiedottaa asiasta, sanoo Lidl Suomen talousjohtaja Sami Pyykönen.

Lidl on luvannut asiakaspalveluun valittaneille viiden euron hyvityskupongin Lidlin sovellukseen. Samassa viestissä yhtiö kertoo, että sillä on laillinen oikeus veloittaa korttimaksut korttiin liitetyltä tililtä kolmen vuoden ajan.

Pyykönen pahoittelee ongelmia ja sanoo, että Lidl korvaa asiakkaalle tilinylityksestä koituneet kustannukset, jos ne johtuvat jälkikäteisestä veloituksesta.

Asian ratkaisemiseksi asiakkaan tulisi ottaa yhteyttä Lidlin asiakaspalveluun, Pyykönen neuvoo.

Jaa.
Exit mobile version