sunnuntai, 19 toukokuun

Yhtäältä tuottajat syyttävät kauppoja hintojen polkemisesta. Toisaalta kaupan omat merkkituotteet voivat tarjota tuottajille väylän kaupan hyllyille sekä maailmanmarkkinoille.

Kauppojen omien merkkien ja ruuantuottajien välinen ristiveto nousi jälleen puheenaiheeksi viime viikolla, kun Maaseudun tulevaisuus uutisoi, että S-ryhmän oman merkin Coopin tanskalaiset porsaan filepalat ovat korvanneet Atrian kotimaisen vaihtoehdon S-ryhmän kauppojen hyllyillä.

Ruoantuottajat ja heidän etujärjestönsä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ovat käyneet taistoa kauppoja ja kauppojen omia tuotemerkkejä kuten Keskon Pirkkaa, S-ryhmän Coopia ja Lidlin Pohjolan Meijeriä vastaan jo pitkään.

Tuottajat vetoavat kuluttajiin, jotta nämä valitsisivat ostoskoreihinsa elintarvikeyritysten omia brändejä eli esimerkiksi Atrian, Valion ja Juustoportin tuotteita.

Miksi kaupan omat merkit kuumentavat tunteita ja mitä kuluttajan tulisi niistä tietää?

Juttua varten on haastateltu Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Jyrki Niemeä, maanviljelijä, MTK Laihian puheenjohtaja Hannu Uittoa sekä Keskon tavarakauppajohtaja Harri Hovia.

1. Tuottajat syyttävät hintojen polkemisesta

Tuottajien mielestä kaupan merkkituotteiden valmistus kilpailutetaan raa’asti. Koska hinta painuu alas, myös tuottajat – niin alkutuottajat kuin elintarvikeyrityskin – saavat huonomman tuoton. Tuottajien mukaan he saavatkin kaupan omista merkkituotteista vähemmän kuin elintarvikeyritysten brändituotteista.

Kaupan mukaan tuottajan saama hinta riippuu taas elintarviketeollisuuden yrityksen ja tuottajan välisestä sopimuksesta.

Asiantuntijan mukaan kysymys tuottajan saamasta hinnasta on monimutkainen. Tuottajan saama hinta riippuu esimerkiksi elintarvikeyritysten omistusrakenteesta. Normaali elintarvikeyritys maksaa tuottajalle vain tietyn tuottajahinnan.

Tilanne on tuottajan kannalta erilainen, jos elintarvikeyrityksen omistavat tuottajat. Tästä hyvä esimerkki on Valio.

Yritys maksaa tuottajille ensinnäkin tiettyä tuottajahintaa. Jos yritys tekee erityisen hyvän tuloksen, maksaa se tämän lisäksi tuottajille myös niin sanotun jälkitilin. Tuottajan näkökulmasta on hyvä, että tämänkaltainen yritys on kyennyt myymään omia brändituotteitaan hyvällä katteella. Näin tuottajakin saa suuremman tuloksen.

2. Kaupan merkkituotteet syövät brändituotteiden myyntiä

Kaupan edullisten merkkien väitetään syövän brändituotteiden myyntiä.

Brändituotteiden heikentynyt menekki söisi taas elintarvikeyritysten ja alkutuottajien katteita.

Katteiden heikentymisen pelätään myös heikentävän elintarvikeyritysten tutkimus- ja tuotekehitystoimintaa.

Kaupan mukaan kaupan omat merkkituotteet eivät korvaa brändituotteita vaan ne laajentavat valikoimaa ja tuovat kuluttajalle lisää vaihtoehtoja. Kaupan mukaan molemmilla on paikka kaupan valikoimassa.

Kaupan merkkituotteiden osuus päivittäistavarakaupan myynneistä on Suomessa noin neljännes. Tampereen yliopiston työelämäprofessori Lasse Mitrosen mukaan osuus on maltillinen verrattuna esimerkiksi Saksaan ja Espanjaan, jossa kaupan merkkituotteiden osuus on 40 prosenttia. Sveitsissä kaupan omia merkkituotteiden osuus on yli puolet.

Kaupan merkkejä on syytetty myös brändituotteiden kopioimisesta, jonka myötä elintarvikeyrityksiltä voi kadota kannustin innovoida uusia tuotteita.

Muun muassa Keskoa, Lidliä ja S-ryhmää edustava Päivittäiskauppa ry on puolustautunut toteamalla kaikille toimijoille olevan selvää, ettei toisen liikesalaisuuksia kopioida.

3. Väylä kauppojen hyllyille ja maailmanmarkkinoille?

Toisaalta kaupan omat merkit voivat tarjota tuottajille myös mahdollisuuksia. Kaupan omat merkit ovat helpottaneet luomuelintarvikkeiden saamista kauppojen hyllylle, kun markkinointi- ja logistiikkakulut on voinut jakaa kaupan kanssa.

Kaupan omat merkkituotteet voivat helpottaa myös tuottajien pääsyä maailmanmarkkinoille. Jos elintarvikeyritys saa tuotteensa esimerkiksi Lidlin valikoimiin, voi se päästä Suomen Lidlien lisäksi myös muihin eurooppalaisiin Lidleihin.

Kaupan mukaan on tärkeä muistaa, että sen omien merkkituotteiden takana on myös kotimaisia elintarvikeyrityksiä ja ruoantuottajia.

4. Huomio raaka-aineiden alkuperään

Jos kuluttajana haluaa tukea suomalaisia tuottajia, on ostoskoriin tuottajan mukaan syytä valita brändituotteita.

Kaupan mielestä keskeistä on kiinnittää huomiota tuotteiden alkuperämerkintöihin. Kaupan näkökulmasta suomalaisen ruoan ostaminen tukee aina suomalaista tuotantoa – osti sitten brändituotteita tai kaupan omia merkkejä.

Asiantuntijan mukaan tuotteen valmistuspaikan lisäksi on syytä kiinnittää huomiota myös tuotteen sisältämien raaka-aineiden alkuperään, mikäli kuluttaja haluaa tukea kotimaista ruoantuotantoa. On täysin mahdollista, että tuote on valmistettu Suomessa, mutta raaka-aineet on tuotu ulkomailta.

Jaa.
Exit mobile version