Professori laski, mikä on Eagle S- tankkerin bensalastin arvo. Fingrid ja Cinia arvioivat korjauskustannukset.
Eagle S -öljytankkerin ankkurin laahaaminen aiheuttaa Suomelle suuret korjauskulut, mutta takavarikoidussa laivassa on myös arvokas bensalasti.
Riittäisikö lastin arvo kattamaan sähkö- ja nettikaapelien korjauskulut?
Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkosen mukaan Eagle S -aluksen papereiden mukaan sen lastina on 35 000 tonnia lyijytyötä bensiiniä.
Kemiallisia näytteitä ei ole otettu, mutta jos papereissa oleva tieto on oikea, lastin arvo voidaan määritellä suhteellisen helposti. Lyijytön bensiini on yleinen kauppatavara maailmanmarkkinoilla. Sen päivittäistä spot-hintaa voi seurata monista julkisista lähteistä.
Oulun yliopiston ajoneuvotekniikan professori Juho Könnö suorittaa nopean laskutoimituksen.
– Bensiinin futuurihinnat ovat hieman alle kaksi dollaria gallonalta. Painotonneiksi muutettuna se tarkoittaa runsaasta 600 euroa tonnia kohti. Koko lastin hinta on parinkymmenen miljoonan euron molemmin puolin, Könnö päättelee.
Lyijytön bensiini on maailmanlaajuisesti kaupattava tuote. Jalostusasteet saattavat vaihdella, mutta tuote kelpaa kuitenkin autoihin kautta maailman.
Könnön mukaan Eagle S:n bensiini kävisi todennäköisesti suomalaistenkin autojen tankkiin.
Paljon vai vähän?
Suomessa bensan kulutus on laskenut viime vuosina, mutta Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan bensaa kului viime vuonna kuitenkin lähes 1,3 miljoonaa tonnia.
Tähän verrattuna tankkerin 35 000 tonnin lasti ei siis ole valtava määrä. Eikä lastin arvo riitä läheskään kattamaan Eagle S:n aiheuttamia vahinkoja.
Tankkeri näyttää rikkoneen ankkurillaan saman Estlink 2 -kaapelin, joka saatiin korjattua vasta syyskuun alussa. Tuolla kertaa syynä ei ollut ankkuri vaan Viron puolella sattunut tekninen vika. Kantaverkkoyhtiö Fingridin valvomopäällikkö Arto Pahkin arvioi edessä olevan korjausurakan hintalappua tuon korjauskokemuksen perusteella.
– Varmaan nyt puhutaan kymmenistä miljoonista euroista.
Hinta-arviossa on ratkaisevaa se, mistä löydetään jämerän sähkökaapelin korjaamiseen kykenevä kalusto ja miehistö. Kyselyjä tehdään Pahkinin mukaan ”ympäri maailmaa”.
Se, mistä urakan tekijä lopulta löytyy, vaikuttaa hinnan lisäksi aikatauluun. Kunhan kalusto on paikalla Suomessa korjaaminen kestää muutaman viikon.
Sähkö- ja datakaapelin korjaaminen vaatii eri kaluston
Sähkökaapelin lisäksi Eagle S näyttää katkaisseen neljä datakaapelia. Yksi niistä on valtionyhtiö Cinian omistama C-Lion1 -kaapeli.
Suomen ja Saksan välisen kaapelin pituus on lähes 1 200 kilometriä. Kaapelin pituuden takia matkan varrella on oltava myös vahvistimia ja niille sähkönsyötön. Se tekee korjaamisesta haastavaa.
– Kyllä se tulee meille maksamaan nopeasti satoja tuhansia euroja. Tarkkaa euromäärää ei julkisuuteen haluta kertoa, sanoo Cinian liiketoimintajohtaja Hannu Muikku.
Cinian sama C-Lion -datakaapeli saatiin korjattua vasta runsas kuukausi sitten Öölannin itäpuolella Ruotsin talousvyöhykkeellä.
Silloin työn tehnyt korjausalus Cable Vigilance on jo matkalla Suomeen.
– Nyt meillä oli korjausalus saatavilla heti. Kun tiedettiin, että kaapeli on poikki, niin varattiin korjausalus meidän käyttöömme.
Fingridin sähkökaapeli ja Cinian valokuitukaapeli ovat täysin erilaisia, eikä niiden korjaaminen onnistu samalla kalustolla.
Cinian kaapelin arvioidaan olevan käytössä jo tammikuun 10. päivänä. Nopeuteen vaikuttaa osaltaan se, että Ciniassa on ennakkoon harjoiteltu kaapelien katkeamistilanteita.
Sähkö- ja datakaapelin korjaamisen maksavat ensi vaiheessa niiden omistajayhtiöt. Jälkeenpäin pyritään hakemaan korvauksia vahingon aiheuttajalta.
Varmaa on, että bensanmyynnillä laskua ei kateta.