sunnuntai, 19 toukokuun

Hiilidioksidia laivojen savukaasuista kerääviä järjestelmiä tutkitaan ja kehitetään eri puolilla maailmaa. Piikkiössä kehitetty laite on jo koekäytössä.

Piikkiöläinen Langh Tech on kehittänyt laitteen, jolla voi vähentää merkittävästi laivojen hiilidioksidipäästöjä.

Hiilidioksidin talteenotto syntyi aiemman keksinnön jatkoksi. Langh Tech on jo vuosia rakentanut rikkipesureita, joissa rikki otetaan talteen laivojen savukaasuista. Tämä järjestelmä perustuu lipeän käyttöön. Lipeä reagoi rikin kanssa ja neutraloi sen.

Langh Techillä huomattiin, että rikkipesun jälkeen savukaasuista on helpompi poistaa hiilidioksidia. Uudessa mallissa rikkipesuri ja hiilidioksidin poisto ketjutetaan.

– Ensimmäinen pilottilaitteisto on asennettu ja sitä ollaan koekäyttämässä, sanoo yrityksen toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf.

Langh-Lagerlöfin mukaan on haasteellista poistaa kaikki hiilidioksidi pois fossiilisesta polttoaineesta.

– 20–30 prosenttia pystytään varmaan pienellä energiankulutuksen lisäyksellä saamaan talteen, arvioi Langh-Lagerlöf.

Rikkipesuun tiukennuksia

Vesiensuojeluun on lähiaikoina tulossa uusia toimia. Laivojen rikkipesureiden pesuvesiä ei saa laskea Suomen aluevesillä mereen, kun lausuntokierroksella oleva lakimuutos astuu voimaan.

Avoimessa rikkipesurijärjestelmässä rikkipitoinen pesuvesi lasketaan suoraan mereen.

Suljetussa kierrossa rikki sekä pienhiukkaset jäävät suodattimeen ja pesuvesi jatkaa kiertoa rikkipesurissa. Suodattimeen kertyvä jäännös viedään jätteenkäsittelyyn maihin.

Tämä lakimuutos tuo muutoksia aluksiin, joissa savukaasusta pesty rikki ohjataan suoraan mereen.

Tällaisten alusten pitää Langh-Lagerlöfin mukaan muuttaa rikkipesuri suljetun mallin pesuriksi tai ryhtyä käyttämään kalliimpaa vähärikkistä polttoainetta.

Lakimuutos perustuu kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n sekä EU:n päätöksiin. Asia on mukana myös hallitusohjelmassa.

Jaa.
Exit mobile version