lauantai, 4 tammikuun

Laki koskee niitä asumattomia kiinteistöjä, joissa on yli 20 pysäköinti­paikkaa. Osa niistä on uudistuksen suhteen myöhässä.

Sähköautoa täytyy pystyä lataamaan asumattomien rakennusten parkkipaikoilla vuoden 2025 alusta alkaen. Latauspisteen pitää olla asennettuna viimeistään joulukuun viimeisenä päivänä.

Näin vaatii vuodenvaihteessa voimaan astuva laki, jonka tavoitteena on tukea sähköautojen yleistymistä ja vähentää päästöjä.

Velvoite koskee rakennuksia, jotka eivät ole asuinkäytössä. Lisäksi rakennuksen yhteydessä on oltava yli 20 pysäköintipaikkaa.

Lain piirissä ovat esimerkiksi kunnat ja kaupungit, kaupat ja seurakunnat.

Velvoite ei koske puolustushallinnon tai mikroyritysten käytössä olevia kiinteistöjä. Mikroyrityksiksi tulkitaan pienten yritysten lisäksi myös kylä- ja seurantalot.

Moni on myöhässä

Osassa Suomen kaupungeista asian suhteen ollaan valmiita ja vaadittavat latauspisteet on asennettu. Osassa taas lain vaatimus ei toteudu vuoden vaihtuessa.

Esimerkiksi Jyväskylän kaupungin kiinteistöissä 28 latauspistettä odottaa vielä asennusta. Listalla on muun muassa koulujen, päiväkotien ja kirjastojen pysäköintialueita.

Jyväskylän kaupungin Tilapalvelun kiinteistöpäällikkö Tuomo Kiiski kertoo, että koko projektin kustannusten arvioidaan olevan noin 270 000 euroa.

Tilapalvelu pyrkii saamaan kaikki latauspisteet toimintavalmiiksi kevään 2025 aikana.

Jyväskylän seurakunnassa ollaan vielä kartoitusvaiheessa. Kiinteistöpäällikkö Maritta Lukkarinen kertoo, että tarkkaa määrää tarvittavista latauspisteistä ei seurakunnassa vielä tiedetä.

Keskossa sen sijaan lain voimaantulo ei aiheuta ongelmia. Itä- ja Keski-Suomen aluepäällikkö Jesse Kohosen mukaan Kesko on ennakoivasti rakentanut latausverkostoa kauppapaikkojen yhteyteen.

Lakimuutos on lisännyt asennuksia

Vuosi 2024 on ollut kiireinen latauspaikkojen asennusten osalta, ja sama jatkuu myös vuoden 2025 alussa. Lakimuutos on kasvattanut kysyntää.

Latauspisteitä asentavan Are Palveluiden Jyväskylän ja Äänekosken yksikönjohtaja Jouni Majakallas kertoo kertoo, että latauspisteiden asentaminen on hyvin kiinteistökohtaista ja voi vaihdella merkittävästi. Toimitusajat voivat olla useita viikkoja.

– Joissain tapauksessa työsuorite voi olla pieni, mutta toisinaan tarvitaan kaivuutyötä tai uutta sähköliittymää tontille. Kahta samanlaista kohdetta ei ole, Majakallas toteaa.

Asiantuntija Jouni Tanskanen liikenne- ja viestintävirasto Traficomista sanoo, että kansalaiset ja kiinteistöjen käyttäjät voivat ilmoittaa Traficomille, jos latauspisteitä puuttuu paikoista, joissa niiden pitäisi olla vuoden alusta.

Tanskanen kuitenkin korostaa, että sanktioita puuttuvista latauspisteistä ei ole tulossa vaan ensisijaisesti Traficom antaa lisäaikaa niiden asentamiseen.

Jaa.
Exit mobile version