Neuvottelut jatkuvat syksyn aikana. Tavoitteena on saada päätöksiä vielä loppuvuodesta.
Hannu Vähämäki,
Jere Sanaksenaho,
Saara Hirvonen
Kunnat ja valtio eivät ole päässeet ratkaisuun Turun ja Helsingin välisen nopean junayhteyden eli länsiradan rakentamiskustannusten jaosta. Osapuolet neuvottelivat asiasta tänään.
Hankkeessa mukana olevat Turku, Salo, Espoo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi eivät ole tyytyväisiä kesällä solmittuun esisopimukseen, jossa valtio ja kunnat jakaisivat puoliksi 800 miljoonan euron kustannusosuuden. Kuntien tavoitteena on pienentää rahoitustaakkaansa.
Päätöksiä luvassa loppuvuodesta
Lohjan kaupunkirakennejohtaja Pekka Puistosalon mukaan kokouksessa ei päätetty kuntakohtaisia euro- tai prosenttiosuuksia. Neuvottelut jatkuvat syksyn aikana. Tavoitteena on saada päätöksiä vielä loppuvuodesta.
– Yhtä mieltä olimme siitä, että ratayhteys kannattaa toteuttaa. Ainakin me viranhaltijat olemme hankkeen edistämisen kannalla.
Puistosalon mukaan nyt pitäisi saada osakkaiden kesken jonkinlainen tahtotila siitä, että keskustellaan koko ratayhteyden toteuttamisesta.
Kunnissa on varauduttava hankkeen toteuttamiseen velkarahalla.
Kaikki kunnat saatava mukaan
Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas kokee, että kuntien maksuosuuksista neuvotellaan valtion kanssa hyvässä hengessä.
– Meille on erittäin tärkeää, että kaikki länsiradan varrella olevat kunnat olisivat mukana.
Sailaksen mukaan kuntien osuuksista jatketaan neuvotteluja samanaikaisesti osakassopimusneuvottelujen kanssa.
Kunnissa odotetaan lopullisia valtinosuuspäätöksiä ja kuntakohtaisia jyvityksiä ennen kuin yksikään kunta tekee omaa päätöstään.
Espoon ja Vihdin valtuustojen puheenjohtajat katsovat, että päätöksiä voi tehdä vasta sitten, kun faktat ovat tiedossa
Yle ei tavoittanut Salon kaupunginjohtaja Anna-Kristiina Korhosta eikä Turun kansliapäällikkö Tuomas Heikkistä kommentoimaan keskiviikkoista neuvottelua tai ylipäänsä länsiradan tilannetta.
Hankkeessa mukana olevat kunnat jakavat 400 miljoonan osuuden
Länsiradan rakennustöiden suunnittelun on tarkoitus alkaa ensi vuonna.
Ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarvio on 1,3 miljardia euroa. Sillä rakennettaisiin rataosuus välille Espoo–Lohja sekä osittainen kaksoisraide Turun päähän välille Salo–Hajala ja Nunna–Kupittaa.
Neuvotteluja käydään nyt siitä, miten hankkeen ensimmäisen vaiheen hintalappu jakautuu Länsirata oy:n osakkaiden kesken.
Hankkeessa mukana olevat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi jakaisivat 400 miljoonan osuuden. Helsinki ei aio osallistua länsiradan rakennusvaiheen rahoittamiseen.
Valtio on varannut budjettirahoitusta toiset 400 miljoonaa euroa. Lisäksi ulkopuolista rahoitusta tarvitaan noin 500 miljoonaa.
Kesällä kunnat ja valtio pääsivät esisopimukseen rakennusvaiheen kustannuksista.
Länsirata jäi heinäkuussa ilman EU:n komission CEF-tukea, jota hankkeelle haettiin 176,28 miljoonaa euroa.
EU-rahaa hanke voi yhä saada myöhemmillä hakukierroksilla.