Lapissa vastustetaan nopeusrajoitusten laskemista, koska sen mukaan muutos vaikeuttaa lappilaisten elämää ja yritysten toimintamahdollisuuksia.
Väyläviraston ehdotus laskea useiden teiden nopeusrajoituksia vaikuttaa ennen muuta Lapissa. Väylävirasto kaavailee laskevansa pysyvästi rajoituksia 100 kilometristä 80 kilometriin tunnissa tien liikennemäärään ja päällysteen leveyteen sekä vilkkaimmilla teillä kohtaamisonnettomuusriskiin liittyvin kriteerein.
Tällaisista teistä suurin osa sijoittuu Lappiin. Osalla niistä talvirajoitus on 80 km/h.
Väyläviraston karttasuunnitelma on paljon puhuva. Kun muualla Suomessa muutosta kuvaavia tieosuuksia on siellä täällä, niin Lapissa yhtenäistä tieviivaa on pitkästi.
Kaikkiaan ehdotus vaikuttaa koko Suomen teillä noin 1 800 kilometrin pituudella.
Lapin kauppakamari vastustaa nopeusrajoitusten laskemista, koska sen mukaan muutos vaikeuttaa lappilaisten elämää ja yritysten toimintamahdollisuuksia heikentämällä Lapin alueiden saavutettavuutta.
– Tehty ehdotus on alueellisesti epätasa-arvoinen. Lapissa välimatkat ovat jo muutoinkin pitkiä. Jos esitys toteutuu sellaisenaan niin Lapissa matka-ajat pitenevät, toteaa kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Hanna Baas.
Baasin mukaan matka-ajan kesto on merkittävä osa saavutettavuutta.
– Tämä koskee niin lappilaisten arkea kuin matkailuelinkeinoa ja kevyempiä kuljetuksia tekeviä kuljetusyrityksiä, joille aika on rahaa, Baas laskee.
Matkailukeskusten saavutettavuus heikkenee
Lapin kauppakamarin mukaan erityisenä kärsijänä on Rovaniemelle ja Rovaniemeltä pois päin suuntautuva liikenne. Rovaniemi on maakuntakeskus, jossa sijaitsee muun muassa keskussairaala.
– Tietenkään hälytysajoneuvoja eivät nämä rajoitukset koske, mutta käydään sairaalassa muillakin välineillä, Baas muistuttaa.
Kauppakamarin arvion mukaan muutoksen myötä myös Lapin matkailukeskusten saavutettavuus heikkenisi.
Matkailijat vierailevat Lapissa ympäri vuoden, myös kesänopeusaikana. Sulan maan aikaan iso osa heistä on kotimaisia matkailijoita, jotka saapuvat maakuntaan omalla autolla.
Nopeusrajoitukset olisivat ehdotuksen mukaan muuttumassa esimerkiksi Rovaniemi–Kittilä–Muonio, Vikajärvi–Kemijärvi, Rovaniemi–Ranua, Rovaniemi–Posio ja Rovaniemi–Pello -tieosuuksilla.
Perusteluja ei osteta
Väylävirasto esittää muutosten perusteluiksi onnettomuuksien, polttoaine- ja CO2 -päästökustannusten vähentämistä. Lapin kauppakamarin arvion mukaan ehdotuksen vaikutus liikenneturvallisuuteen ei ole todennettavissa, mikä heikentää esityksen perusteluiden uskottavuutta.
Lapin Liiton matkailun toimialavastaava, kehityspäällikkö Satu Luiro ei myöskään niele perusteluja.
– Suomalaiset matkustavat yleensä omilla tutuilla autoillaan, joilla he osaavat ajaa. En näe, että rajoituksen laskeminen vaikuttaa liikenneturvallisuuteen kesällä.
Talvi on tietysti toinen juttu, ja silloin teillä näkee paljon myös talvisiin olosuhteisiin tottumattomia ulkomaalaisia turisteja. Mutta silloin myös rajoitukset ovat alhaisemmat.
Visit Levin toimitusjohtaja Satu Pesonen odottaa Väylävirastolta vahvaa tutkimusnäyttöä, joka osoittaisi, että muutokset ovat järkeviä.
–Tärkein turvallisuusseikka on se, että Lapin tiet ovat hyvässä kunnossa.
Lapissa arvioidaan alemman nopeusrajoituksen heikentävän liikenteen sujuvuutta.
– Voiko alempi nopeus vaikuttaa siihen, että valoisassa kesäyössä suhteellisen rauhallisilla tieosuuksilla ohitusten määrät lisääntyisivät, kysyy Pesonen.
Myöskään päästöjen vähentäminen ei ole relevantti perustelu Luiron mukaan.
– Jos päästöjä halutaan vähentää, pitää toimet kohdentaa sinne, missä liikennettä on paljon. Auto on aika olennainen kulkuneuvo Lapissa, jossa joukkoliikennettä on vähän.
Lapin kauppakamari ihmettelee pieniä rahallisia säästöjä, joita muutoksilla yritetään tavoitella.
– Uudistuksessa puhutaan nimellisestä 6 miljoonan euron säästöstä. Säästöjen toteutuminen ei ole varmalla pohjalla, Hanna Baas toteaa.
Juttua korjattu 29.5. kello 10.20. Väylävirasto kaavailee laskevansa pysyvästi rajoituksia 100 kilometristä 80 kilometriin tunnissa tien liikennemäärään ja päällysteen leveyteen sekä vilkkaimmilla teillä kohtaamisonnettomuusriskiin liittyvin kriteerein. Jutussa luki, että nopeuksia lasketaan keskikaiteen puuttumisen perusteella.
Kello 10.47 Korjattu sama asia myös kuvatekstiin.