lauantai, 4 toukokuun

Lahtelainen Tuomas Hämäläinen on pysähtynyt työmatkalla Mäntsälässä sijaitsevan St1-ketjun juuri avatulle superlatauskentälle lataamaan auton akkua. Mobiilisovelluksen tai avainnipussa roikkuvien etätunnisteiden eli ”tägien” sijaan hän vilauttaa luottokorttia latausautomaatin maksupäätteellä.

Muutamassa hetkessä autoon alkaa virrata sähköä yli 120 kilowatin teholla.

– Minulle ei ole ollut ongelmaa tägien ja äppien kanssa, mutta onhan tämä kortilla maksaminen helppoa. Varmasti tulee käytettyä usein, sanoo Tuomas Hämäläinen.

Hämäläinen kertoo, että monella tuttavalla kynnyskysymyksenä sähköauton hankinnassa on ollut juuri autojen lataaminen. Varsinkin aloitteleva sähköautoilija vierastaa helposti eri yhtiöiden tägejä ja applikaatioita.

Yhteiskäyttöautojen lisääntymisen myötä joukossa on yhä useammin vähän ajavia kuljettajia, joille maksaminen mobiilisovelluksilla tai etätunnisteilla on hämmentävää. Siksi EU:ssa halutaan, että lataamisen voi maksaa myös kortilla, kuten polttoaineen tankkaamisen. Kuva: Markku Rantala / Yle

EU haluaa tuoda juuri tähän muutoksen.

EU:n uusi AFIR-asetus astuu Suomessa voimaan 13. huhtikuuta. Sen jälkeen käyttöönotettavissa yli 50 kilowatin tehoisissa pikalatausemissa on oltava mahdollisuus auton lataamiseen maksukortilla, samaan tapaan kuin polttomoottoriautoa tankatessa.

Pankki- tai luottokortti on valittu maksuvälineeksi, jotta käyttäjä voi ladata autoa ilman, että hänen tarvitsee rekisteröityä minkään yhtiön asiakkaaksi.

Myös vanhoilla pikalatausasemilla vastaava muutostyö on tehtävä vuoden 2027 alkuun mennessä. Sen sijaan hitaammilla, alle 50 kilowatin latausasemilla asiakas voidaan ohjata maksusivustolle. Nämä muutokset koskevat varsinkin asemia, jotka sijaitsevat päätieverkoston varrella.

Päivitettäväksi tulee tuhansia latauspisteitä, eikä työ tapahdu hetkessä.

– Tulemme rakentamaan tänä vuonna paljon uusia latausasemia, joihin kaikkiin maksupääte asennetaan, sanoo ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta.

Sen jälkeen edessä on noin 300:n jo toiminnassa olevan latausaseman ja niissä olevien kahden tuhannen latauspisteen muutostyön kartoitus.

Tervosen mukaan ABC-latausasemien yhteyteen rakennetaan erillinen maksukioski, josta voi maksaa kaikkien latauspisteiden latauksen. Vastaavanlaiseen ratkaisuun ovat päätyneet sähköautojen latausalusta Virta sekä Neste, joka rakentaa parhaillaan suurteholataukseen perustuvaa verkostoa eri puolille maata.

 latausasema , sähköautojen lataus, pikalataus, neste pikalataus, sähköautojen lataus,  pystykuva

Neste rakentaa uusia latausasemia erityisesti pääväylien varrella sijaitseville asemille. Maksaminen tapahtuu lähes samalla tavalla kuin polttonesteitä tankattaessa. Kuva: Markku Rantala / Yle

Myös St1 ketju rakentaa parin vuoden kuluessa maahan yli 40 suurteholatausasemaa. Yhtiö on saanut hankkeeseen EU:n ja Energiaviraston tukea. Alussa maksuvälineenä toimii ainoastaan pankki- tai luottokortti, myöhemmin latauksen voi maksaa myös yhtiön omalla mobiilisovelluksella.

St1:n myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen uskoo, että tuttu maksuväline nopeuttaa sähköautoiluun siirtymistä.

– Tämän päivän pankki- ja luottokortilla maksavat asiakkaat tulevat jossain vaiheessa siirtymään sähköautoiluun. Se kynnys siirtymiseen on pienempi, sanoo Juha Vanninen.

Yrityksille tarpeellinen uudistus

Sekä ABC-ketjussa että St1:ssä odotetaan, että uudistus tuo niille myös uusia yritysasiakkaita. Monien suuryritysten siirtymistä täyssähkökaluston käyttöön on hidastanut latauksen laskutus, ja vähitellen ongelma poistuu.

Yritysten laskutuksen kannalta on tärkeää, että polttoaineostot saadaan yhdelle koontilaskulle, vaikka autoja tankataan eri ketjujen asemilla. Tägit tai mobiilisovellukset eivät silloin ole ensimmäinen vaihtoehto.

Korttimaksamisen yleistyminen myös latausasemilla on siksi merkittävä muutos.

– Yrityskortilla maksava saa samaan laskuun kaikki ostokset, olivat ne sitten sähköä tai nestemäisiä polttonesteitä, sanoo Juha Vanninen.

Uusissa suurteholatureissa on jo teknisesti mahdollista hyödyntää auton automaattista tunnistautumista, jolloin kuljettajan ei tarvitse erikseen tunnistautua etätunnisteilla, mobiilisovelluksella tai maksukortilla. Kuva: Markku Rantala / Yle

Maksukortilla maksaminen lisää eurooppalaisten matkailua

Maksukortti otetaan pikalatauksen uutena maksuvälineenä käyttöön kaikissa EU-maissa lähes samanaikaisesti. EU toivoo uudistuksen lisäävän sähköautomatkailua Euroopassa, kun korttimaksu hyväksytään kaikkialla EU:n alueella.

ABC avaa ensimmäisen maksukioskin juuri ennen kesälomakauden alkamista.

– Suomeen lomailemaan tuleville tämä on varmasti erityisen tykätty mahdollisuus, pohtii Olli Tervonen.

Sähköajoneuvojen pikalatauslaitteita valmistavan Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki sanoo, että Isossa-Britanniassa korttimaksaminen on ollut käytössä latausasemilla jo parin vuoden ajan. Kokemukset sieltä ovat hyviä. Hän uskoo, että sama tapahtuu myös EU-maissa, kun verkosto laajenee.

Korttimaksu voi korvautua älykkäällä järjestelmällä

Mutta vaihtoehtoisia tekniikoita maksamiselle on jo olemassa.

Korttimaksamisen rinnalla voi lähivuosina tulla uusi Plug & Charge-tekniikka. Siinä auto tunnistautuu latausasemalla, kun latauskaapeli kytketään verkkovirtaan. Latausjohtoa käytetään siis myös tiedon siirtämiseen auton ja latausaseman välillä, eikä kuljettajan enää tarvitse tunnistautua kortilla, mobiilisovelluksella tai erillisellä tunnisteella.

Automaattista tunnistautumista voidaan käyttää sekä langalliseen että langattomaan lataukseen sähköautoissa.

Tähän mennessä vain harvalla autonvalmistajalla on ollut tarjolla tekniikkaa tukevia sähköautoja, mutta vuoden 2024 mallisarjoissa ominaisuus on tulossa useaan malliin.

Suomessa Plug & Charge-tekniikka on otettu vain muutamassa latauspisteessä käyttöön, vaikka tekninen valmius siihen onkin. Sen sijaan Etelä-Ruotsissa ja muissa Pohjoismaissa latauspisteitä on jo käytössä ja Keski-Euroopassa ne yleistyvät nopeasti.

Jaa.
Exit mobile version