torstai, 10 lokakuun

Leluyhtiö Lego vaati suomalaista Leggoa vaihtamaan nimensä. Asia olisi voinut edetä oikeuteen, jos vaatimuksiin ei olisi suostuttu.

Leggo-niminen suomalaisyritys on joutunut vaihtamaan nimensä leluyhtiö Legon vaatimuksesta.

Leggona perustettu, lastenvaatteita myyvä yritys myy tuotteitaan jatkossa Vainio-nimellä. Yritys toimii Kymenlaaksossa Pyhtäällä.

Tanskalainen lelujätti Lego oli ensimmäisen kerran yhteydessä silloisen Leggon toimitusjohtajaan Otto Vainioon heinäkuussa. Puhelua seurasi kirje yhtiön lakimieheltä noin viikkoa myöhemmin.

Kirjeessä vaadittiin, että yritys vaihtaa nimensä, eikä se saa käyttää Leggo-nimeä missään yhteydessä. Syynä oli juuri nimien samanlaisuus.

– Heille vahvin peruste oli se, että pystymme ratsastamaan heidän maineellaan ja johtamaan asiakkaita harhaan. Legolla on itselläänkin vaatemerkki.

Kesällä 2023 perustetun Leggon nimi tuli sanoista leg (jalka) ja go (mennä). Nimi tuli Vainioon mieleen jo kauan ennen toiminimen rekisteröintiä.

– Onhan nimissä tietenkin samoja aakkosia. En ajatellut kuitenkaan, että Lego näkisi meidät uhkana toiminnalleen, Vainio perustelee.

Nimenvaihdos oli yksinkertaisin ratkaisu

Vainion mukaan Lego ei vaatinut rahallisia korvauksia tai uhannut suoraan oikeustoimilla, jos nimi ei vaihtuisi. Hänelle oli kuitenkin selvää, että yhtiö veisi asian tarvittaessa oikeuteen.

Vainio oli yhteydessä Suomen Yrittäjien lakineuvontaan, josta kehotettiin kiistämään Legon vaatimukset. Perusteluina olivat muun muassa yritysten erilaiset toimialat ja visuaalinen ilme.

Näillä perustein Vainio lähetti Legolle vastineen, jossa yritettiin selittää jopa nimien ääntämiseroja Suomessa.

Lopulta nimenvaihdos vaikutti kuitenkin helpommalta ratkaisulta kuin lähteä jopa vuosien mittaiseen oikeustaisteluun.

– Oikeudenkäyntikulut olisivat olleet varmasti jopa kymmeniä tuhansia euroja, jos olisimme hävinneet. Nyt pystymme kuitenkin jatkamaan yritystoimintaa, Vainio sanoo.

Yle on nähnyt asiaan liittyviä dokumentteja, jotka tukevat Vainion kertomusta. Asiaa ei haluttu kommentoida Ylelle Legon viestinnästä.

Tavaramerkillä on yrityksen nimeä vahvempi suoja

Suomen Yrittäjät saa säännöllisesti yhteydenottoja yritysten nimiin liittyvissä epäselvyyksissä, sanoo järjestön asiantuntija Albert Mäkelä.

Epäselvyydet saattavat Mäkelän mukaan johtua siitä, että yrittäjät eivät ole selvittäneet riittävästi, minkä nimisiä yrityksiä jo löytyy.

Lisäksi on tärkeää erottaa toisistaan yrityksen toiminimi ja tavaramerkki.

Jos yrityksellä on tavaramerkkiin yksinoikeus, se voi kieltää muilta saman tai samankaltaisen nimen tai merkin käyttämisen samanlaisten tuotteiden yhteydessä.

– Yritys pyrkii suojaamaan tavaramerkkiään. Tässä mielessä Legon toiminta on ymmärrettävää, Mäkelä kommentoi.

Nimen vaihtaminen aiheuttaa yritykselle Mäkelän mukaan aina ylimääräistä työtä ja kuluja. Tärkeintä on ehkä se, miten uusi nimi saadaan jäämään kuluttajien mieleen.

– Yritykset voivat myös päivittää nimeään ja logojaan. Kustannukset on helpompi sulattaa silloin, kun nimen vaihtaminen on suunniteltua.

Brändityö on aloitettu uudelleen alusta

Leggosta tuli virallisesti Vainio Clothing lokakuun alussa. Nimen vaihtamisen myötä yrityksen brändi on jouduttu rakentamaan uusiksi.

Rekisterimuutokset, graafisen ilmeen päivitys ja markkinointikonsultointi ovat maksaneet tuhansia euroja, Vainio kertoo.

– Asiakkailta on tullut paljon kyselyitä kerrottuamme, että nimi on pakko vaihtaa. On tullut myös paljon tsemppiviestejä, mistä haluankin kiittää asiakkaitamme.

Nimenvaihdosta kertoivat aiemmin muun muassa Helsingin Sanomat ja Kymen Sanomat.

Jaa.
Exit mobile version