torstai, 16 tammikuun

Viime vuonna Suomessa raportoitiin 267 häiriötapausta. Yleisimmät syyt olivat liiallinen päihtymys, tupakointi, häirintä ja ohjeiden noudattamatta jättäminen.

Tulikukka de Fresnes,

Linda Pelkonen

Häiriökäyttäytyminen suomalaisilla lentoasemilla ja lentokoneissa lisääntyi viime vuonna. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan tapauksia oli yhteensä 267, mikä on viidennes enemmän kuin edellisvuonna.

Erityisen paljon häiriöitä oli vuoden viimeisellä neljänneksellä eli loka–joulukuussa: tapausten määrä oli yli kaksinkertainen verrattuna vuosien 2019–2023 keskiarvoon vastaavalla ajanjaksolla.

Fyysisiä väkivaltatapauksia oli viime vuonna kymmenen.

Eniten raportoitiin häiritsevästä käytöksestä eli verbaalisesta häirinnästä, liiallisesta päihtymyksestä ja tupakoinnista. Tapauksia oli 150.

Henkilökunnan ohjeita jätettiin noudattamatta myös 150 kertaa. Näihin kuuluvat turvavyön avaaminen, vaikka merkkivalo palaa sekä henkilökunnan antamien turvallisuusohjeiden laiminlyönti.

Finnairin viestintäjohtajan Päivyt Tallqvistin mukaan ilmiö on yleistynyt koko maailmassa.

– Lentomatkustajien häiriökäyttäytyminen on globaalisti kasvava valitettava ilmiö.

Jos viime vuoden 267 tapausta ripotellaan tasaisesti pitkin vuotta, se tarkoittaa viikoittain viittä häiriköintitapausta.

Suomen Lentäjäliitto FPA:n Turvatoimikunnan puheenjohtaja Olli Jaarinen täsmentää, että näissä kaikissa tapauksissa ei matkustajaa ollut poistettu koneesta.

Päätöksen poistamisesta tekee kapteeni

Traficomin tilastojen mukaan jopa kaksi kolmesta ilmoitetusta häirinnästä tapahtuu lennon jo alettua.

Jo koneeseen nousseen häirikkömatkustajan poistamisesta päättää aluksen päällikkö eli kapteeni, jolla on ilmailulain mukaan koneessa käskyvalta.

Jos lentokone on jo ilmassa, matkustaja voidaan lain mukaan poistaa ensimmäisessä sopivassa laskupaikassa.

Kova känni voi olla turvallisuusriski, vaikka henkilö ei häiriköisikään, kertoo Turvatoimikunnan Jaarinen.

Jos vahvasti humalainen ei pysty liikkumaan kunnolla ahtaassa koneessa, hän voi esimerkiksi evakuointitilanteessa estää muiden ihmisten liikkumisen pois koneesta.

– Jos matkustaja osoittaa, että hän ei ole halukas noudattamaan henkilökunnan ohjeita turvallisuusasioissa lähtökohtaisestikaan, niin ei voida luottaa siihen, että hän sitten jossain vakavammassa tilanteessa toimisi millään tavalla järkevästi, Jaarinen sanoo.

Myös matkustusmukavuus painaa

Turvallisuus ei ole ainoa syy lennolta epäämiseen tai koneesta poistamiseen.

Esimerkiksi lentoyhtiö Finnairin omien kuljetusehtojen mukaan ”olennaisesti matkustajien tai miehistön matkustusmukavuuteen” vaikuttaminen voi olla yksi peruste.

– Lähtöportilla työskentelevä henkilökuntamme ja matkustamohenkilökuntamme on koulutettu arvioimaan matkustajien matkustuskelpoisuutta ja -kykyä, mukaan lukien mahdollista päihtymystä ja muita häiriökäyttäytymisriskiin vaikuttavia seikkoja, sanoo Finnairin Tallqvist.

Mahdollisesta häiriköstä ilmoittaminen on henkilökunnan velvollisuus. Harkinta tehdään tapauskohtaisesti.

– Matkustamohenkilökunta on velvollinen raportoimaan riskeistä ja tekemistään havainnoista lentokoneen päällikölle, jonka valtuuksiin kuuluu riskiarvion tekeminen ja sen mukaiset toimenpiteet, kuten esimerkiksi matkustajan poistaminen tai kieltäytyminen hänen kuljettamisestaan, Tallqvist vastaa.

Montako promillea on liikaa?

Entä missä vaiheessa ihminen on liian humalassa menemään lennolle?

Lentäjäliiton Olli Jaarisen mukaan kyse ei ole vain promilleista, vaan siitä miten alkoholi vaikuttaa henkilön käytökseen. Havainnoinnissa auttaa kouliintunut pelisilmä.

– Matkustamohenkilökunnan kokemus on valtti. He kohtaavat tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä jatkuvasti eli heille kehittyy pelisilmää huomata missä vaiheessa ihminen on sellaisessa jamassa, ettei enää pysty toimimaan, Jaarinen kertoo.

Häiriköintiä tarkkaillaan jo lähtöselvityksessä

Finnairin Tallqvist kertoo, että myös lähtöselvityksessä ja -portilla työskentelevä henkilöstö voi myös tehdä päätöksen lennon epäämisestä, mikäli henkilö ei ole matkustuskelpoinen.

Myös sairaus voi olla syy estää lennolle pääsy.

– Samoin havainnoidaan matkustajien terveydentilaa – esimerkiksi kuumeessa tai vatsatautisena ei voi tulla lennolle, Finnairin Tallqvist sanoo.

Jos lennolta poistamisen syynä on häiriköinti tai liian kova humala, ei lentolippuja korvata, kerrotaan muun muassa matkatoimisto TUI Groupista, Aurinkomatkoilta ja Tjäreborgilta.

– Jos on omalla käytöksellään aiheuttanut tilanteen, joutuu uuden matkan hankkimaan ihan omakustanteisesti, toteaa Tjäreborgin maajohtaja Jessica Virtanen.

Jaa.
Exit mobile version