sunnuntai, 19 toukokuun

40 vuotta sitten yleisölennätyksiä säätelivät kansalliset lait. Nykyään lainsäädäntö on EU-tasoista.

Ahveniston onnettomuutta perannut tutkijalautakunta antoi 14 ehdotusta turvallisuuden parantamiseksi. Esimerkiksi, että yleisölennätyksiin vaaditaan enemmän lentokokemusta.

Onnettomuuden aikaan ansiolentolupakirjan sai sadan tunnin kokemuksella, joka riitti myös lennättämään yleisöä. Nykyään jo pelkän ansiolentolupakirjan vaatimus on noin 200 tuntia.

Tutkijalautakunta ehdotti myös, että ilmailuhallitus julkaisee pikaisesti vaatimukset esimerkiksi helikopterien tyyppikoulutusta varten.

Nykyään vaatimukset ovat yleiseurooppalaisia. Teoriakoulutus ja lentokoulutus tehdään konetyypin mukaisesti.

– Siihen aikaan se oli varmaan vähän vaatimattomampaa, ja sitten aloit vain lentää, Janne Kotiranta kertoo.

Yksi raportin ehdotus oli, että koulutus tulisi kustantaa valtion varoilla ja oppilaat valita pääsykokeen ja soveltuvuustestin perusteella. Nykyään niin tehdään.

Jaa.
Exit mobile version