tiistai, 5 marraskuun

Patsaan töhrimisen taustalla on anonyymisti toimiva aktivistiryhmä.

Elias Lönnrotin patsaan sotkeminen Helsingin keskustassa herättää huolta Suomen karjalaisissa. Teosta on ottanut vastuun anonyymisti toimiva karjalaisaktivistiryhmä.

– Osa pelkää, että tämä johtaa aggressiivisen suhtautumisen lisääntymiseen, sanoo karjalan kielen tutkija Tuomo Kondie.

Elias Lönnrot -pronssiveistos töhrittiin punaisella maalilla Helsingissä maanantai-iltana. Patsaan jalustaan oli kirjoitettu sana ”kolonialisti” punaisilla kirjaimilla.

Myöhemmin viikolla kävi ilmi, että teon kertoo tehneensä Ruskiemustu-niminen ryhmä

Karjalazet Nuoret Suomes -järjestön puheenjohtajan Riina Lagerbomin mukaan Ruskiemustu-ryhmä koostuu Suomessa asuvista nuorista. Karjalazet Nuoret Suomes -järjestöllä ei ole teon kanssa kuitenkaan mitään tekemistä.

– Moni näkee tämän pikemminkin negatiivisena karjalaisten aseman kannalta, Largerbom kertoo.

Teko tuomitaan laajasti

Tuomo Kondie on varsinkin aikaisemmin ollut aktiivinen karjalan kielen ja karjalaisten asioiden tuomisessa julkisuuteen. Hän on ollut myös perustamassa Karjalazet Nuoret Suomes -järjestöä.

Teko on Kondien mukaan herättänyt paljon keskustelua karjalaisten piirissä. Hänen mukaansa teko tuomitaan laajasti.

– Suurin osa haluaa elää ihan rauhassa ja edistää kielen ja kulttuurin asemaa poliittisesti.

Kondiella ei ole tietoa siitä, kuka tai ketkä ovat Ruskiemustu-nimeä käyttävän aktivistiryhmän takana. Hän kertoo törmänneensä nimeen aikaisemminkin sosiaalisessa mediassa.

Keskusteluissa on epäilty, että kyseessä olisi esimerkiksi Venäjän hybridioperaatio. Kondie ei itse usko tähän.

– En näe, että Venäjälle olisi mitään hyötyä siitä, että suhtautuminen Suomen karjalaisia kohtaan huononisi. Tällaisia tekoja leimataan ehkä liian helposti Venäjän toiminnaksi.

Lönnrotia syytetään kulttuurisesta omimisesta

Ruskiemustun verkkosivuilla julkaistussa kirjoituksessa Elias Lönnrotia syytetään kulttuurisesta omimisesta.

Kondien mukaan karjalaisten suhtautuminen Kalevalaan vaihtelee. Osalle kirja on tärkeä ja toisille taas osa karjalaisiin kohdistuvaa hyväksikäyttöä.

Myös Kondie itse on sanonut, että Kalevala on karjalaisilta varastettu. Elias Lönnrotin kutsuminen kolonialistiksi on kuitenkin hänen mielestään liioittelua.

– Elias Lönnrotia motivoivat pikemminkin 1800-luvulla yleiset kansallisromanttiset aatteet.

Jaa.
Exit mobile version