Britanniassa on myyty jo puoli miljoonaa Gaza Cola -tölkkiä kaupoissa ja verkossa.
Kuluttajaboikotit ovat merkittävä osa Gazan sodan protestointia.
Boikottien kohteeksi ovat joutuneet tunnetut yritykset kuten McDonald’s ja Starbucks. Aktivistit ovat väittäneet niiden tukevan Israelia ja sen armeijaa.
Coca-Colaa Lähi-idän asukkaat vierastavat uutistoimisto AFP:n mukaan muutenkin ”liian amerikkalaisena”.
Israelissa Coca-Cola pullotetaan Atarotin teollisuusalueella miehitetyssä Itä-Jerusalemissa. Juomaa on boikotoitu sen vuoksi jo aiemminkin.
Gazan sodan pitkittyminen on pitänyt huolen siitä, että protestointi ei ole väljähtynyt. Kokiksen rinnalle on kehitetty kilpailevia tuotteita.
”Vapauden maku”
Britanniassa kauppojen hyllylle ja verkkokauppaan ilmestyi Gaza Cola viime kesänä. Tuotteen takana on lontoolainen palestiinalaisaktivisti Osama Qashoo, joka alkoi kehittää juomaa vuosi sitten.
– Gaza Cola oli vaikea kehittää, koska en ole juoma-asiantuntija, Qashoo kertoo Al-Jazeeralle.
Hänen mukaansa juoman ykköstavoitteena on boikotoida Israelin armeijaa tukevia yrityksiä.
Toinen syy oli kehittää ”syyllisyydestä ja kansanmurhasta vapaa maku, todellinen vapauden maku”, hän sanoo.
Qashoo pakeni Britanniaan vuonna 2003, kun hän oli järjestänyt mielenosoituksen Israelin niin sanottua turvamuuria vastaan. Vuonna 2007 hänestä tuli Free Palestine -liikkeen perustajajäsen.
Kuuden tölkin six pack Gaza Colaa maksaa verkkokaupassa 12 puntaa. Vastaava määrä Coca-Colaa maksaa 4,70 puntaa.
Qashoon mukaan voitot ohjautuvat synnytysosaston rakentamiseen uudelleen al-Kamaran sairaalassa Gazan kaupungin luoteispuolella. Siitä ei ole tietoa, onko tämä sodan jatkuessa onnistunut.
Elokuun jälkeen kaupaksi on mennyt puoli miljoonaa tölkkiä.
Kolarintama on laaja
Gaza Cola liittyy laajaan palestiinalaisten asiaa tukevaan kolajuomien rintamaan.
Ruotsissa myydään Palestine Colaa, jota valmistajat markkinoivat ”vapauden tuoreena makuna”.
Ruotsalaisjuoman taustalla on palestiinalaisomisteinen perheyritys Safadfood AB. Yhtiön mukaan Palestiina-juomien myynti on parhaimillaan 3–4 miljoonaa tölkkiä kuukaudessa.
Juomien verkkosivun mukaan voitot ohjataan sodasta kärsivien palestiinalaisten ja lasten hyväksi oman säätiön välityksellä.
Jordaniassa on toiminut vuodesta 2008 kolajuomia tuottava Matrix Cola. Se oli paikallinen vastine ja protestijuoma paitsi Coca-Colalle myös Pepsille, joka omistaa Israelista käsin toimivan Sodastreamin.
Itse palestiinalaisalueilla on myös ollut vuodesta 2019 asti Coca-Colan puna-valkoista tölkkiä mukaileva kolajuomansa, Chat Cola.
– Kysyntä on kasvanut sodan aikana boikotin ansiosta, sanoo juomatehtaan johtaja Fahed Arar uutistoimisto AFP:n haastattelussa.
Hänen mukaansa Israel on pysäyttänyt ison erän juoman valmistukseen tarvittavia raaka-aineita Jordanian rajalle. Sen vuoksi yksi tuotantolinja on viime aikoina ollut kiinni.
Coca-Cola ei ole vastannut uutistoimisto AFP:n kommentointipyyntöön. Yhtiö sanoo, että se ei tue mitään uskontoa, poliittista ideologiaa, hallitusta tai valtiota.
AFP
Muut lähteet: Al Jazeera, The Jerusalem Post