perjantai, 18 lokakuun

Poliisin alustavan käsityksen mukaan koneen omisti kolmas henkilö mutta tieto ei ole varma.

Elina Rantalainen

STT

Kaisa Halme

Lauri Rautavuori

Lopen lentoturmassa menehtyi kaksi koneessa ollutta saksalaismiestä, Hämeen poliisi tiedottaa.

Poliisin mukaan lentäjät olivat noin 60-vuotiaita Saksan kansalaisia ja kokeneita lentäjiä. Miehet olivat poliisin tietojen mukaan koelennolla. Kone oli tarkoitus lentää myöhemmin Saksaan.

Rikoskomisario Marko Mäkinen kertoo Ylelle, että alustavan käsityksen mukaan koneen omisti kolmas henkilö mutta tieto ei ole varma.

Mäkisen mukaan kuolleiden omaiset ovat saaneet tiedon onnettomuudesta.

Onnettomuuden syystä ei vielä tässä vaiheessa ole tietoa. Poliisi ei toistaiseksi epäile, että tapahtuneeseen liittyy rikosta.

Turman syyn tutkintaan kuluu useita viikkoja. Tutkintaa tekevät yhteistyössä poliisi ja Onettomuustutkintakeskus (Otkes). Tutkinta jatkuu kuolemansyyn selvittämisellä sekä lento-onnettomuustutkintana.

Otkes: turmakoneen moottori sammui ilmassa

Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtavan tutkijan mukaan on melko kiistatonta, että Lopen turmakoneen moottori sammui ilmassa.

– Potkurijäljet viittaavat siihen, että se ei ole pyörinyt maahan tullessa, tutkija Janne Kotiranta sanoo.

Otkesin mukaan silminnäkijät raportoivat moottorin äänen vähyydestä ja moottorin sammumisesta. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, oliko maahan syöksyneen koneen moottori viallinen.

Janne Kotirannan mukaan nyt on oleellista selvittää tapahtumien kulku ja syy siihen, miksi moottori on pysähtynyt. Tämä ei selviä paikan päällä, joten hylky viedään Otkesin tiloihin Helsingin seudulle tarkempaan syyniin.

Tutkijat selvittävät myös, millaisia toimenpiteitä moottorille on viime aikoina tehty.

Katso alta tuoreet kuvat onnettomuuspaikalta.

Koneessa ei ollut mustaa laatikkoa

Onnettomuustutkintakeskus on kuullut silminnäkijöitä ja tehnyt mittauksia ja käynyt läpi koneen hylkyä. Kone hajosi onnettomuudessa kolmeen osaan ja sirpaloitui ympäri maastoa.

Janne Kotiranta sanoo, että paikkatutkinta pyritään tekemään mahdollisimman tarkkaan.

– Se voidaan tehdä vain kerran, koska kun keräämme tavarat täältä ja hylky viedään pois, paikkatutkintaa ei voi enää simuloida. Otamme paljon kuvia. Kun hylky viedään tiloihimme lisätutkimuksiin, siirrymme teknisen tutkinnan vaiheeseen.

Otkes kertoi iltapäivällä viestipalvelu X:ssä, että turmakoneen osia lastataan onnettomuuspaikalla kuljetusta varten.

Kotirannan mukaan koneessa ei ole mustaa laatikkoa, mutta esimerkiksi paikkatietoja on saattanut tallentua GPS-tallennukseen.

– Koneen runko on aika pahoin palanut, joten monet osat ovat aika huonossa kunnossa. Moottorivalvontamittareissa voi olla jonkin verran älyä ja muistia. Myöhemmin selviää, ovatko ne niin pahoin tuhoutuneet, että niistä ei saa mitään irti.

Onnettomuustutkintakeskus nimeää seuraavaksi varsinaisen tutkintaryhmän. Tähän mennessä paikalla on ollut asiantuntijoista koostuva paikkatutkintatiimi.

– Seuraavaksi haalimme parhaat mahdolliset asiantuntijat itse tutkintaryhmään, Kotiranta sanoo.

Juttua päivitetty 17.10.2024 klo 13.38: Lisätty poliisin tuoreimmat tiedot onnettomuudesta.

Jutun ingressiä korjattu 17.10.2024 klo 12.00: Onnettomuus tapahtui keskiviikkona, ei tiistaina, kuten jutussa aiemmin luki.

Juttua päivitetty 17.10.2024 klo 11.57 Otkesin johtavan tutkijan Janne Kotirannan kommenteilla.

Jaa.
Exit mobile version