perjantai, 18 lokakuun

Kotkalainen lentäjä Jyrki Laukkanen oli kokoamassa onnettomuudessa tuhoutunutta historiallista lentokonetta vuonna 2020, kun se saapui Suomeen Yhdysvalloista.

Ilmavoimien entinen koelentäjä Jyrki Laukkanen on lentänyt konetyyppiä, joka joutui lento-onnettomuuteen Räyskälässä eilen keskiviikkona.

Pienkone syöksyi maahan nousun yhteydessä Räyskälän lentokentällä Lopella. Turmassa menehtyi kaksi saksalaismiestä.

Turmakoneentyyppi on SNJ-3 Texan, jota on aikoinaan käytetty hyvin laajasti toisessa maailmansodassa liittoutuneiden hävittäjälentäjien koulutuskoneena.

Lentäjä Jyrki Laukkanen kuvailee konetyyppiä tyypilliseksi isolla moottorilla varustetuksi kannuspyöräkoneeksi, joka on vaativa lentää.

– Kannuspyöräkone on taivaalla helppo lentää, mutta laskussa ja nousussa sen ohjaus on vaativaa, koska se lähtee helposti kiertämään sivulle.

Kannuspyöräkone on vanhanaikainen lentokonemalli, jossa kolmas laskeutumispyörä on takana. Sen vuoksi maassa oltaessa koneen nokka on korkealla ja perä lepää kolmannella pyörällä matalalla.

Juuri kolmas pyörä aiheuttaa sen, että kone voi laskussa tai nousussa lähteä kallistumaan.

– Tämä koskee vain lähtökiitoja ja laskukiitoja maassa. Jos kone pääsee ilmaan ongelma poistuu, Laukkanen sanoo.

Laukkanen tunsi myös onnettomuudessa olleen lentokoneen, sillä hän oli mukana kokoamassa sitä, kun se vuonna 2020 tuli Yhdysvalloista Suomeen.

Suomessa harvinainen vakiomalli

Turmakoneen malli SNJ-3 Texan on ilmailualalla vaikean lennettävän maineessa.

Toisen maailmansodan aikaan kannuspyöräkoneet olivat tavallinen malli, jolla nuorukaisetkin opettelivat lentämään. Nykypäivänä mallin lentäminen pitää harjoitella erikseen.

Lentäjä Jyrki Laukkasen ensikohtaaminen mallin kanssa tapahtui Yhdysvalloissa Ohiossa vuonna 1988. Hän oli saanut paikallisilta ystäviltään kutsun tulla lentämään arvostettua yhdysvaltalaista Mustang-hävittäjää.

Osoittaakseen taitonsa kannuspyöräkoneiden kanssa, hänen piti ensin lentää niin sanottu taitolento SNJ-3:lla. Taitolennossa opettaja seuraa lentäjän takana, tekeekö tämä kaiken oikein.

– Tarkastuslennossa minun piti tehdä koneella viisi laskua ja lähtöä. Jos ei tunne kannuspyöräkoneiden tapaa alkaa kiertää, niin koneen helposti rikkoo, Laukkanen sanoo.

Laukkanen läpäisi tarkastuksen.

– Ystäväni sanoivat, että saat sinä Mustangilla lentää, kun osaat kerran tällä lentää. Se lento oli elämäni lottovoitto.

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n mukaan SNJ-3 Texaneita on ollut Suomessa viime vuosina vain kaksi kappaletta.

Jaa.
Exit mobile version