maanantai, 18 marraskuun

Vuosina 1995–2012 syntyneet ovat ensimmäinen älypuhelinten aikana kasvanut sukupolvi, jonka käyttäytymistä vanhemmat ikäluokat usein seuraavat jälkijunassa.

Nuoret ovat usein suunnannäyttäjiä sen suhteen, mikä internet-palvelu nousee suosituksi. Kuvituskuva. Kuva: Sanni Isomäki / Yle

Sosiaalisen median kanavien ja muiden internet-palveluiden suosiossa on toistunut monta kertaa sama kaava: mitä nuoret edellä, sitä vanhemmat perässä.

Vuosien 1995 ja 2012 välillä syntynyttä Z-sukupolvea on yleisesti pidetty internetin edelläkävijöinä, jotka älypuhelinaikakaudella varttuneina ennakkoluulottomasti kokeilevat uusia sovelluksia.

Yhdysvaltalainen verkkomedia Techcrunch selvitti, mihin nuori polvi tällä hetkellä suuntaa. Teknologiajulkaisu sai analytiikkadataa keräävältä Appfigures-yhtiöltä tiedot, mitkä ovat Z-sukupolven eniten lataamat sovellukset vuonna 2024.

Tietosuojakäytänteiden takia lukuihin ei voitu sisällyttää alaikäisiä, joten ne perustuvat vain sukupolven vanhimpia edustaviin 18–24-vuotiaisiin. Mukana ovat ainoastaan Yhdysvaltain kansalaiset. Latauksia mitattiin vuoden alusta lokakuun loppuun.

Kohuttu kiinalaisverkkokauppa kärjessä

Nuorten ladatuin sovellus on jo suomalaistenkin käyttöön hyvin voimakkaasti juurtunut kiinalainen verkkokauppajätti Temu. Aggressiivisesta mainonnasta ja laadultaan vaihtelevista tuotteista kritisoidun verkkokaupan sovellusta on ladattu kohderyhmässä 41,98 miljoonaa kertaa. Temun suurin kilpailija, myös kiinalaistaustainen Shein keräsi 14,68 miljoonaa latausta.

Toista sijaa pitää tehokkaasta suosittelualgoritmista tunnettu lyhytvideopalvelu Tiktok 33,23 miljoonalla latauksella. Palvelua varten kehitetyllä videomuokkausohjelma Capcutilla oli 21,72 miljoonaa latausta.

Internetin toisella merkittävällä videopalvelulla Youtubella on 14,03 miljoonalla latausta. Tämä kertoo Techcrunchin mukaan siitä, että ensi vuonna 20 vuotta täyttävällä palvelulla on edelleen hyvin paljon sitoutuneita käyttäjiä.

Videopohjaisissa sovelluksissa uusia tekijöitä ovat niin sanotut lyhytdraamapalvelut, joista muun muassa Shortmax on kerännyt yli kymmenen miljoonaa latausta. Palveluissa julkaistaan lyhytelokuvia tai jatkuvia sarjoja, joissa voi olla mukana myös interaktiivisia elementtejä.

Kolmatta sijaa pitää X:n eli entisen Twitterin kilpailijaksi viime vuonna julkaistu Threads 32,32 miljoonalla latauksella. Suurta latausmäärää selittää todennäköisesti se, että palvelu on uusi.

Techcrunchin listalta löytyy paljon jo pitkään toimineita palveluita muun muassa Metalta ja Googlelta. Instagramin nousevista kilpailijoista maininnan saa Lemon8 (7,7 miljoonaa latausta), jonka taustalla on Tiktokin kiinalaiskehittäjä Bytedance.

Tekoälypalveluista Chat GPT:n lisäksi (24,63 miljoonaa latausta) artikkelissa mainitaan opiskelun avuksi kehitetty Gauth (8,37 miljoonaa latausta).

Katso alla olevasta taulukosta kaikki maininnan saaneet palvelut:

Ylen aamun Jälkidigissä keskusteltiin 2. lokakuuta 2024 ikärajojen valvonnasta sosiaalisessa mediassa:

Jaa.
Exit mobile version