maanantai, 20 toukokuun

Suomalainen vesi kiinnostaa nyt luksuskuluttajia. Heinolalainen Vellamo kiillottaa brändikuvaa Pohjois-Amerikasta, lahtelainen Jääde suuntaa kohti Kiinaa.

Leena-Kaisa Laakso,

Teemu Kammonen

Päijäthämäläinen luksusvesiyhtiö Ice Age Water on tehnyt sopimuksen pullovedestä hotelliketju Ritz-Carltonin kanssa.

Yhtiön Vellamo-brändillä myytävä ylellisyysvesi tulee myyntiin ketjun hotelleissa Pohjois-Amerikassa. Vellamoa valmistetaan Heinolassa.

Ice Age Water toimittaa sata metriä syvästä mineraalivesilähteestä nostettavaa Vellamoa muutamalle muullekin hotelliketjulle, kuten Four Seasonsille. Yhtiö arvioi toimittavansa tänä vuonna yli 4 miljoonaa pulloa Vellamoa.

Ice Age Waterin brändiin kuuluu myös pullojen design. Se on pokannut useita palkintoja. Kuva: Janne Nykänen / Yle

Päijät-Hämeen laatuvesibisnes on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Ice Age Waterin liikevaihto oli vuonna 2022 noin 2 miljoonaa euroa. Viisi henkeä työllistäneen yhtiön toiminta oli tuolloin raskaasti tappiollista. Yhtiö ei ole julkistanut vielä vuoden 2023 tilinpäätöstään.

Viime vuonna omistussotkujen jälkeen käynnistynyt H2O4U-yhtiön tehdas laajentaa kesällä tuotantonsa lasipulloihin. Vuoden 2022 tilinpäätöksessä lahtelaisfirma kertoi yli kahden miljoonan euron tappiosta nollan euron liikevaihdolla. Niin ikään H2O4U ei ole julkistanut vuoden 2023 tilinpäätöstään.

Kumpikin yhtiöistä on investoinut tuotannon käynnistämiseen muutaman miljoonan.

Vellamosta tunnetun Ice Age Waterin hallituksen puheenjohtaja Petteri Ahonen kertoo, että yhtiön suunta on nyt Pohjois-Amerikka. Markkinointi korostaa suomalaisuutta.

– Vesiala on erittäin vahvasti reguloitua, lähes protektionistista. Esimerkiksi myyntilupien saaminen Kaliforniaan ja New Yorkiin kesti monta vuotta ja vaati todella paljon työtä.

Vellamon mineraalivesi on peräisin heinolalaisesta lähteestä. Kuva: Janne Nykänen / Yle

Vellamo pyrkii kasvamaan Pohjois-Amerikassa osavaltio kerrallaan. Sen jälkeen tavoitteena ovat Lähi-Itä ja esimerkiksi Nizza sekä Cannes.

– Amerikkalaiset brändit toimivat globaalisti, ja niiden kautta olemme päässeet esimerkiksi brittimarkkinoille. Nyt aukesivat myös Dubai ja Etelä-Korea. Kyllä se mielikuva on erilainen riippuen siitä, oletko Pohjois-Amerikan premium-markkinoilla vai Kiinan.

Lahtelaisyritys katsoo itään

Jääde-vettä maailmalle markkinoiva H2O4U käynnisti syksyllä Lahteen kolmisen vuotta sitten rakennetun vedenpakkaamon. Tuotannon aloittaminen takkuili omistuskiistan vuoksi.

Nyt ensimmäiset Jääde-vedet ovat suunnanneet Kiinaan ja Singaporeen.

– Tammikuussa lähti pakkauksia Kiinaan ja Singaporeen, ja nyt kesäkuussa on tarkoitus saada ensimmäiset lasipullot maailmalle, noin vuosi sitten aloittanut tehtaanjohtaja Juho Larkio kertoo.

H2O4U:n Jääde-veden markkinat ovat Aasiassa. Arkistokuva. Kuva: Sini Ojanperä / Yle

Kiinassa asiakkaat löytyvät isojen verkkokauppojen kautta, joiden valikoimassa vedet jo ovat. Singaporessa kauppaa käydään vielä perinteisimmin. Sinne on palkattu juuri lisää väkeä.

Päijäthämäläiset vedentuottajat painivat parhaillaan kohonneiden logistiikkakustannusten kanssa.

Konttihinnat ovat viime vuosina kivunneet pilviin, ja alaa heiluttavat kansainväliset konfliktit.

H2O4U:n vesipakkaukset matkaavat Kiinaan kuusi viikkoa. Tavoitteena onkin saada kesän aikana mahdollisimman paljon vettä matkaan. Talvella meriteitse kuljettaminen on huomattavasti kalliimpaa.

Molemmat vesiyhtiöt uskovat lisäävänsä tulevaisuudessa tuotantoaan Suomessa.

Jaa.
Exit mobile version