sunnuntai, 19 toukokuun

Tiistaina oli vuodenaikaan nähden poikkeuksellinen sää. Kadut olisi tehokkainta ja turvallisinta aurata yöaikaan, mutta tiistaina työtä jouduttiin tekemään myös päivällä.

Tiistaina satoi lunta ennätyksellisen paljon vuodenaikaan nähden. Esimerkiksi Espoossa oli koko aurauskalusto käytössä.

Espoon vastaava infrapalvelupäällikkö Pekka Pakkala kuvailee tiistain sääolosuhteita poikkeuksellisiksi. Sakea lumisade alkoi aamuyöllä. Märkä lumi satoi jäätyneiden teiden päälle, joita ei ollut enää hiekoitettu.

– Tällaista ei ole koettu. Keli oli haastava, vaikka oli valoisaa. Sakein lumi satoi juuri aamuruuhkan aikaan. Onneksi ehdimme kaivaa koneet ja aurat esiin edellisenä iltana.

Tehokkainta ja turvallisinta olisi aurata kadut yöaikaan, mutta tiistaina työtä jouduttiin tekemään myös päivällä.

Espoossa auraustraktoria ajanut Michael Klemetti kertoo, että pöllyävä lumi haittasi näkyvyyttä. Hänen mukaansa näkyvyys kopista on huono jo muutenkin ajoneuvon taakse. Hän toivoo, että jalankulkijat ja autoilijat varovaisivat aurauskalustoa.

– Valppaana saa olla. Moni jalankulkija keskittyy puhelimeensa eikä reagoi.

Klemetti neuvoo, että jalankulkijan ei koskaan tulisi mennä aura-auton taakse eikä lumipenkan päälle tai taakse. Kuljettaja ei välttämättä huomaa jalankulkijaa. Aura-autoa väistäessä tulisi kiertää kauemmas ja hakea kuskiin katsekontakti.

– Liikumme isolla kalustolla. Meidän pitää olla varovaisia, mutta niin myös muiden.

Erityisohjeet koulujen ja päiväkotien läheisyyteen

Eilen iltapäivällä Kauniaisissa tapahtui traaginen onnettomuus, kun 10-vuotias poika kuoli jäätyään auraustraktorin alle koulun lähettyvillä.

Pakkala ei kommentoi tapausta, mutta toteaa yleisellä tasolla, että auraajia on ohjeistettu noudattamaan päiväkotien ja koulujen läheisyydessä erityistä varovaisuutta.

Hän pitää tärkeänä, että turvallisuudesta keskusteltaisiin erilaisissa organisaatioissa ja oppilaitoksissa.

– Jos on tiedossa, että alueella liikkuu jalankulkijoita tai pyöräilijöitä, aura-auton kuljettajan pään on heiluttava todella tiuhaan ja liikkeiden oltava hallittuja. Jonkin verran käymme kouluilla myös esittelemässä koneita, jotta lapset ymmärtävät, miten niiden läheisyydessä tulisi olla.

Pakkalan mukaan päiväkotien ja koulujen kanssa käydään myös keskustelua lasten saattoliikenteestä eli kyyditsemisestä. Pakkala sanoo, että kyyditykset voivat tehdä kuljettajien työstä turvatonta.

– Monella on huomiokyky muualla, kun autoista hypätään yllättäen pois. Olisi hyvä käydä keskustelua vielä päiväkotien ja koulujen kanssa siitä, miten voisimme lisätä valistusta ja ymmärrystä.

Jaa.
Exit mobile version