Luuserit-televisiosarjan neljäs kausi on noussut Yle Areenan yhdeksi katsotuimmaksi erityisesti nuorten keskuudessa. Yli puolet katsojista on iältään 15-29-vuotiaita.
Sarjan suosituimmat kaudet ovat ylittäneet Areenassa jopa Aikuiset-televisiosarjan katsojalukuja.
Kauden on ohjannut huippusuositun Teräsleidit-elokuvan takana oleva Pamela Tola. Mutta keitä ovat 23–24-vuotiaat sarjan päänäyttelijät, joita ilman Luuserit ei olisi Luuserit?
”Mitä, jos joku frendi dissaa”
Vanotit Muyau ei ollut edes ajatellut, että hän voisi olla näyttelijä. Kallion ilmaisutaidon lukiossa Wilma-viesteihin tipahti ilmoitus, jossa näyttelijöitä etsittiin.
– Oli huone täynnä kaikkia mun koulusta ja muita taidekoululaisia. Kallion lukioon menee kaikki huippunäyttelijälapset. Mulla oli pelottava fiilis, koska olin vain perus lähiömuksu, Muyau kertoo koekuvauksista.
Muyau oli varma, että yhteydenottoa ei tule. Ensimmäistä kautta ohjannut Anna Paavilainen kuitenkin valitsi hänet Kasperin rooliin.
Jalmari Honka oli juuri aloittanut näyttelijäharrastuksen Nuorten Kansallisteatteri Kantissa. Kantin keskusteluryhmään kilahti viesti, että sarjaan haetaan näyttelijöitä. Koekuvausten kautta Oton rooli oli hänen.
– Olin jo aiemmin katsonut pilottijaksot, kun tuttuni näytteli niissä. Mietin, että hitsi, tämä on kyllä siisti sarja, Honka kertoo.
Nooa Salonen on viisivuotiaasta asti näytellyt oopperoissa. Sitä kautta hänelle tuli kysely, kiinnostaisiko television puolella näytteleminen.
– Mietin, että onko se mun homma. Mitä, jos joku frendi dissaa, Salonen kertoo.
Empimisestä huolimatta hän kävi koekuvauksissa. Se kannatti, sillä hän nappasi Veetin roolin.
Kolmikon välinen kemia on vahva
Nyt kausia on kuvattu neljä. Muyaun, Hongan ja Salosen välinen yhteys näkyy haastattelutilanteessa. Yhteisten muistojen ja kokemusten makustelu sekä kaverillinen naljailu kuuluvat kolmikon vuorovaikutukseen.
Kemiaa ylistää myös neljännen kauden ohjaaja Pamela Tola.
– Pojat lähtivät luontevasti mukaan tapaani tehdä. Haimme ja muutimme sarjan rytmiä edellisiltä kausilta. Se on tärkeää erityisesti, jos haetaan kevyempää ja komediallisempaa sisältöä, Tola avaa.
Sarjassa käsitellään huumorin lisäksi myös vaikeita tunteita ja kiusallisia tilanteita, kuten tytön ja pojan välisiä ensikosketuksia.
– Näissä kohtauksissa aitous on tärkeää. Esimerkiksi kiusallisuuden virittäminen perustuu paljon siihen, että henkilöiden täytyy myös uskaltaa kokea niitä vaikeita tunteita ja tilanteita, Tola kertoo.
Salonen, Honka ja Muyau ovat tottuneet seitsemässä vuodessa kiusallisiin hetkiin kuvauksissa.
Kameran takana on paljon ihmisiä seuraamassa kohtausten tekemistä ja vahtimassa esimerkiksi, ovatko hiukset ja vaatteet hyvin.
– Se paine enimmäkseen iski, mutta siihen on turtunut, kertoo Muyau.
Hongalle kohtaukset ovat olleet hauskoja kuvauksissa. Oikeassa elämässä vastaavat tilanteet olisivat hänelle haastavia.
– On esimerkiksi pussailukohtauksia, mutta kun sen tekee hyvässä työryhmässä, niin jännitystä ei tule enää, Salonen puolestaan sanoo.
Sarja rohkaisee nuoria miehiä
Sarjan kolmella ensimmäisellä kaudella käsitellään teinien elämää päähenkilökolmikon kautta.
– Ensimmäiset kolme kautta viestivät, että se on nuorille miehille ihan okei mokata, näyttää tunteita ja olla haavoittuvaisia, Muyau sanoo.
– Sarja on hyvä osoitus siitä, että vaikka välillä asiat menevät vähän huonommin, niin kun vain luottaa tulevaan niin todennäköisesti kaikki päättyy hyvin, hän kertoo.
Salonen on samoilla linjoilla. Hän korostaa myös sitä, että sarjalla halutaan saada katsojat nauramaan.
Nyt julkaistu neljäs kausi on Muyaun mukaan kasvutarina pojista miehiksi.
Elokuva- ja tv-alan tilanne huolettaa
Suositusta sarjasta ja näyttelijähaaveista huolimatta kolmikon elämässä tapahtuu nyt muuta.
Salonen työskentelee automaalarina, Honka varastotyöntekijänä ja Muyau viimeistelee IT-alan opintojaan ammattikorkeakoulussa.
Haastattelun aikana kaikkien puheessa vilahtelee huoli elokuva- ja televisioalan huonosta työllisyystilanteesta.
– Tulevaisuus riippuu aina vähän siitä, mitä hallitus juttelee tuolla eduskunnassa, mutta kyllä mä koen, että tulevaisuus näyttää valoisalta, Honka toteaa.
Hongalla ja Salosella pyrkimyksenä on päästä Teatterikorkeakouluun. Muyaulla on projekteja myös musiikin parissa.
Sarjan viidennestä kaudesta ei ole vielä tietoa, mutta niin näyttelijäkolmikolla kuin ohjaaja Pamela Tolallakin olisi halua jatkaa Veetin, Oton ja Kasperin värikästä tarinaa.

