torstai, 28 marraskuun

Historiallisen liikennekaluston katoaminen höyryveturipuistosta huomattiin lokakuussa. Tapahtunutta tutkitaan törkeänä kavalluksena tai törkeänä vahingontekona.

Heli Kaski,

Tuukka Tervonen

Poliisi on edistynyt poikkeuksellisessa, vanhaan rautatiekalustoon liittyvässä tutkinnassa.

Poliisi on tutkinut tapausta, jossa Keuruun Haapamäen höyryveturipuistosta vietiin romuttamolle yksi veturi ilman omistajien lupaa ja toista veturia romutettiin paikan päällä. Romuttamolle päätyi myös kaksi raitiovaunua.

Romutus päättyi poliisipartion voimin, kun junayhtiö VR sai tilanteen tietoonsa ja käski lopettaa vetureiden tuhoamisen.
Tutkinnanjohtaja Kari Aaltio Sisä-Suomen poliisista sanoo, että poliisilla on nyt käsitys tapahtumien kulusta ja yksi pääepäilty. Tapahtumiin liittyy myös muita epäiltyjä.

Veturipuiston yrittäjät kertoivat aiemmin Suur-Keuruu-lehdelle, että romutettava kalusto olisi ollut puiston omaisuutta, mutta poliisin mukaan raitiovaunut ovat olleet yksityisen henkilön omistuksessa ja veturit on omistanut VR.

Päärikosnimikkeet ovat edelleen törkeä kavallus tai törkeä vahingonteko. Muut rikosnimikkeet voivat vielä muuttua, kyseeseen voi tulla ympäristön turmeleminen tai julkisrauhan rikkominen.

Jälleenrakentamisella huima hinta

Vaikka Aaltion mukaan tapahtumien kulku on poliisilla ”täysin selvää”, käräjillä todennäköisesti tullaan kiistelemään romutetun kaluston omistussuhteista ja siitä kuinka suuri arvo romutetulla kalustolla on.
Aaltio toteaa, että historiallisen rautatie- ja raitiovaunukaluston hinta-arviointi on vaikeaa, mutta vastaavan kaluston jälleenrakennus maksaisi poliisin kuulemien asiantuntijoiden mukaan miljoonia euroja.

Toisen raitiovaunun replikan rakentaminen maksaisi arviolta kolme miljoonaa ja toisen puolitoista miljoonaa. Junakalustoon taas pitäisi esimerkiksi teetättää uudet akselit, joista yhden arvo olisi satatuhatta. Uusia akseleita tarvitaan neljä.

Romutettu kalusto on pääosin melko pieninä palasina, toinen Tr1-höyryveturi purettiin täysin ja toisesta sen perässä kulkeva vesivaunu. VR:n rahoitus- ja riskienhallintajohtaja Janne Runsamo kommentoi aiemmin Ylelle, että ei ole tiedossa saadaanko puretuista vetureista pelastettua varaosia.

Jaa.
Exit mobile version